Bij de HC28 Cosmo-stand tijdens de CIFF Shanghai meubelbeurs 2023 hebben we een fauteuil ontworpen en een concept gecreëerd voor de presentatie van dit design. De Twisty-stoel belichaamt futuristisch minimalisme: een gestroomlijnde fauteuil met vloeiende lijnen, gesculptuurd uit schuim en afgewerkt met een stretchstof bekleding. Het design belicht de essentie van eenvoud. Deze fauteuil biedt een glimp van een wereld die doet denken aan Stanley Kubrick's 'A Space Odyssey'. Complimenten aan het uitzonderlijke vakmanschap van HC28, de prachtige animatie van CGI-artiesten Vito Boox & Kilian Vos, en de sounddesign van Wiebe Vos.
De prestigieuze Archiproducts Italian Design Awards vieren & selecteren het meest interessante design per jaar en hebben als doel om de synergie tussen ontwerpers en merken te tonen—ze tonen hun creativiteit, innovatie en toewijding aan duurzaamheid. Gelanceerd in 2016, brengt deze jaarlijkse prijsuitreiking, georganiseerd door Archiproducts, toonaangevende figuren uit de design- en architectuurwereld samen om de beste producten te eren tijdens een prachtige avond in het hart van Milaan. We zijn enorm trots om aan te kondigen dat onze Twisty MINI fauteuil, ontworpen voor het Chinese meubelmerk HC28, een award heeft gewonnen in de categorie Beste Meubilair.
Roderick Vos vertelt in de podcast Casting Pots with Cor Unum over zijn Indonesische roots, familiegeschiedenis, samenwerking met Claire en zijn visie op design en innovatie.
https://www.cor-unum.com/podcasts/roderick-vos/
Het nieuwe salon tafelontwerp van onze studio, Scala, heeft een elegante, organische vorm met twee afgeronde voeten en een tactiel, afgerond tafelblad. Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor sculpturale vormen met strakke lijnen die eenvoudig in elkaar te zetten zijn en bovendien functioneel. Scala zou perfect passen in een Oosters geïnspireerd interieur dat rustieke, maar toch minimalistische elementen omarmt. Tegelijkertijd heeft het ontwerp gelijktijdig ook een duidelijk moderne uitstraling. Het vakmanschap dat komt kijken bij het frezen van het hout met CNC-machines resulteert in een prachtige mix van organische vormgeving met een vleugje jaren 50 allure. Gedreven door onze innovatieve benadering van vorm en functie, belichaamt deze koffietafel de essentie van organisch modernisme met zijn bijna sculpturale uitstraling. Ik streef naar eenvoudige, 'no-nonsense' composities die de nadruk leggen op eenvoud en functionaliteit, en Scala is daarop geen uitzondering. De introductie staat gepland voor het begin van volgend jaar. Coming soon!
De Gobi-collectie is een serie geperst glaswerk die onze studio dit jaar heeft ontworpen voor Pols Potten. De collectie omvat een mok, een espressokopje, een schotel, een bord en zelfs 2 kommen— We hebben geprobeerd deze ontwerpen zo tijdloos mogelijk te maken door de vormen uitgesproken minimalistisch te houden. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de technologie achter massaproductie van glaswerk, waarbij gesmolten glas van 1.200 graden Celsius in een stalen mal wordt geperst om specifieke vormen te creëren. Het iconische en inspirerende werk van de Nederlandse ontwerper Andries Copier en zijn Leerdam geperst glas uit de jaren ’50 is hiervan een prachtig voorbeeld. Voor het Gobi-espressokopje wordt het gesmolten glas in een complexe, vierdelige ijzeren mal geperst, zodat we de elegante, gebogen handgreep en cilindrische vorm van het kopje konden realiseren. We hebben gekozen voor de kleur jade voor deze serie, wat elk stuk een serene, tijdloze uitstraling geeft. De Gobi-glaswerk collectie is verkrijgbaar vanaf het eerste kwartaal van 2025 via Polspotten.
Loto is ons nieuwste vaasontwerp voor de Nederlandse fabrikant Cor Unum, gevestigd in ’s-Hertogenbosch. Mijn reis met keramisch design begon in 1999 met de creatie van de iconische MaMa-vaas, en sindsdien heb ik zo’n negen keramische stukken ontworpen, waarvan sommige nu zeer gewilde verzamelobjecten zijn geworden nu ze niet meer in productie zijn.
Gelukkig zijn veel van mijn ontwerpen nog steeds verkrijgbaar, dankzij de toewijding en vakmanschap van Cor Unum. Helaas worden we vaak geconfronteerd met het trieste feit dat ons werk schaamteloos wordt gekopieerd door allerlei handelsbedrijven. Deze namaakproducten overspoelen de markt en missen niet alleen de kwaliteit, maar ook de essentie en integriteit van het originele ontwerp. Ondanks dit alles troost ik me met de gedachte dat er veeleisende designliefhebbers zijn die de waarde van authenticiteit begrijpen en alleen genoegen nemen met ‘The Original’.
Het beschermen van onze ontwerpen is een voortdurende strijd, maar ik ben vastbesloten om steeds een stap voor te blijven. De meest effectieve manier om namaak tegen te gaan, is door het productieproces zo ingewikkeld te maken dat kopiëren vrijwel onmogelijk wordt. Ik geniet ervan om hen een onoplosbare puzzel voor te schotelen. Daarom richt ik me tegenwoordig meer op complexiteit in de malproductie—elk ontwerp wordt zo een meesterwerk dat net zo uitdagend is om te maken als het mooi is.
Al bijna 25 jaar proberen we beiden de Nederlandse en internationale designwereld te boeien met onze ideeën over productontwerp, waarbij we ons voornamelijk richten op verlichting, meubels, textiel en accessoires. Geworteld in onze persoonlijke toewijding aan tijdloze vormen en het verkennen van de industriële grenzen van creatieve ideeën, zijn we doorgegaan. Met elk van onze ontwerpen hebben we altijd geprobeerd de perfecte balans te vinden tussen schoonheid en functionaliteit. Onze taak is simpel; mensen gelukkig maken met tijdloze gebruiksvoorwerpen. Ik denk dat mijn fauteuil Agung, ontworpen in 1999 voor het Italiaanse merk Driade, een mooi voorbeeld is. Het zou gisteren bedacht kunnen zijn!
Soms kunnen simpele vormen gewoon prachtig zijn door haar eenvoud. Pouffe Bowan, ontworpen door Claire Vos, is gebaseerd op de vorm van een boon. Een gestileerd object om te koesteren. Dit ontwerp is meer dan alleen een meubelstuk. Het is een artisanaal product met de signatuur van het moderne Nederlandse meubelmerk Pode. Bowan dient als extra zitplaats, een rustplek voor vermoeide voeten, of als een elegant accent in je woonkamer. ‘She is here to stay’.
Bij dit ontwerp stond mij een familiebank voor ogen, een bank voor zowel jong en oud. Gewoon simpel en niet te ingewikkeld. Door de bekledingsstof te vouwen en zo min mogelijk te versnijden, ontstond deze innovatieve en minimalistische bank. Vandaar ook haar naam Fold. Ik heb een voorliefde voor comfortabele kussen-banken, maar voor dit ontwerp heb ik het beeld van losse kussens juist vermeden, zodat er een mooie abstracte basisvorm ontstond zonder een overdaad aan detaillering.
Lagen creëren diepte: dat is het verhaal van Shallow in drie woorden. Dit grote vloerkleed weerspiegelt de trend naar ronde, organische vormen in interieurs en bereikt zijn unieke effect door kleuren te combineren, waardoor ze transparant lijken. De vier kleurgedeelten zijn ook verspringend geplaatst, waardoor er een uniek gevoel van diepte ontstaat, alsof je in het heldere water van een vijver kijkt.
Shallow is verkrijgbaar in drie kleurversies en twee maten: medium (220 x 290) en groot (280 x 380).
Roderick Vos; “De 6400 is een ‘Golden Oldie’ van onze studio en door mij ontworpen in 1998. In een wereld vol trends en kortstondige esthetiek, is het geweldig om te zien dat dit meubel ontwerp de 'tand des tijds heeft doorstaan. Model 6400 wordt inmiddels al meer dan 25 jaar door Gelderland Design geproduceerd, en dat is toch bést bijzonder. De 6400 bestond al uit verschillende modules, maar dit jaar gaan we 3 nieuwe units’ toevoegen aan de serie. Bij 1 van deze nieuwe elementen heb ik bewust gekeken naar de mogelijkheid om met 2 geschakelde identieke vormen de kijkrichting 180 graden ten opzichte van elkaar te kunnen veranderen. Met deze toevoegingen geven we naar mijn mening dit ontwerp nu een update die écht past bij deze tijd. Interieurs worden immers ook steeds speelser, en onze 6400 gaat mee met de tijd.”
Ik ben opgeleid tot industrieel ontwerper. We leerden op de Design Academy ons te verdiepen in het praktische en verbeeldingsrijke veld waar alledaagse objecten worden getransformeerd tot gebruiksvriendelijke, visueel aantrekkelijke producten. Ik vind dat een idee alleen de moeite waard is om te creëren wanneer de eindgebruiker zich aan het product begint te hechten. Dit is iets wat je niet kunt leren; het is meer een intuïtief gevoel. Een mooi voorbeeld is een charmant klein tafellampje van porselein waar we momenteel aan werken. Natuurlijk herken ik het belang van het vinden van een goede balans tussen kwaliteit en kosten, om ervoor te zorgen dat onze ideeën toegankelijk en aantrekkelijk blijven. Maar laten we eerlijk zijn: het gaat toch om de Wow-factor. Het blijft allemaal nutteloos werk als een ontwerp geen poëtische visuele aantrekkingskracht heeft. De kracht van schoonheid overtreft alle rationele designprocessen vooraf, en geeft een product haar enige echte bestaansrecht. En zo hoort het ook te zijn! Kostenefficiëntie zou niet de wereld om ons heen moeten vormgeven, maar alleen schoonheid.
Sofa Tweak is een ontwerp dat ik in 2023 voor het Nederlandse meubelmerk PODE heb ontwikkeld. Het is een zeer speelse bank die bestaat uit diverse modulaire vormen. Van een eenvoudige bank tot een gezellige hoekunit of een gigantische U-vormige chill-outzone, je zult geen beter toepasbare bank vinden dan Tweak. Dit ontwerp biedt verschillende zitbreedtes. De elementen zijn er in versies van 80 en 95 centimeter en de banken zijn ook verkrijgbaar in breedtes van 110 centimeter. Maar nu, in 2024, hebben we twee extra cirkelvormige modules gemaakt om nog meer toepassingsmogelijkheden te kunnen creëren. Het wordt nu erg leuk om te experimenteren en je vormkeuzes en opstellingen zelf te bepalen voor je eigen interieur. Speel met de Tweak modules: ben je eigen ontwerper!
Ik heb me altijd afgevraagd hoe het kan dat er geen bekabelde verbinding tussen een lader en een tandenborstel zit, als je deze opnieuw wilt opladen. In plaats daarvan vormen ze twee helften van een transformator, waarbij de electromagnetische inductie het vermogen overbrengt van de spoel in de basiseenheid naar die in de tandenborstel. Een klein wondertje. Dit concept is best interessant om toe te passen bij een lichtconcept, dus ik probeerde met dit idee te experimenteren en een multi functionele lamp te creëren. Door het mogelijk te maken de bovenste kapvorm van positie te verwisselen, kan de kap door een verborgen magneetje in allerlei richtingen aan de basisvorm gezet worden. Ik had nog nooit zo’n soort lamp gezien dus we moesten dit gewoon gaan doen. Bij het ontwikkelen van deze lamp werd ik meer een electronica specialist dan een ontwerper, maar het was de moeite waard! STICKY, onze magnetische tafellamp werd geboren. Wordt vervolgd!
Een samenwerking die het ambacht van Italiaanse leerbewerking viert; "Dakota gaat over eenvoud en heeft een simpel basis concept: kussenvormige elementen worden gevouwen tot een comfortabele en uitnodigende vorm. Voor mij spreekt de bank een universele designtaal aan, waarbij vorm wordt gecreëerd door zachte rondingen en een strak silhouet. Maar wat Dakota echt bijzonder maakt, zijn de subtiele details: wanneer je van dichtbij kijkt, vertellen de stiksels en afwerkingen een verhaal van vakmanschap en de onmiskenbare touch van de Italiaanse ambachtslieden. Onderverdeeld in drie elementaire delen - zitting, rugleuning en armleuning - die naadloos in elkaar overgaan, krijgt de bank zijn unieke signatuur. Met zijn dunne metalen poten zachtjes in het leren bekleding gedrukt, wordt een illusie van lichtheid gecreëerd, waardoor de bank van de vloer van de vloer wordt gelicht. Naar mijn mening is het een tijdloos produkt, gekenmerkt door gracieuze lijnen en verfijnde verhoudingen." - Roderick Vos.
De Belly Cabinet voor ITEM_Amterdam brengt de drankenkast terug in de mode. Het ontwerp van het natuurlijk vloeiende exterieur, dat hoeken met rondingen combineert, herbergt praktische ruimte voor flessen en een draaiend displayplatform. Glamoureus aan de buitenkant, eenvoudig aan de binnenkant. Met zijn unieke, speelse vorm is het een een ware blikvanger voor elk huis. Roderick Vos: "Ik ben altijd gefascineerd geweest door het proces van vacuümvormen en het maken van mallen. Mijn ontwerpbenadering voor dit kunstsof kastje lijkt misschien geïmproviseerd, maar het was zeker niet eenvoudig om een perfecte balans te vinden tussen technologie, materiaal en esthetiek. Bij het verwarmen van dit plaatmateriaal kun je het in bijna elke organische vorm vormen. Dat was precies mijn uitgangspunt; het verkennen van de plasticiteit van dit materiaal." Roderick Vos: "Maar laten we vormgeving ook niet altijd te serieus nemen. Humor is ook belangrijk. ‘The Belly’ kan een verscheidenheid aan likeuren en glazen tonen, waardoor de gebruiker een ruime keuze heeft. Echter, de vorm van de kast suggereert iets anders... "Wie heeft alle drank opgedronken?"
Ik ben altijd gefascineerd geweest door de rokersfauteuil zoals de klassieke Chesterfield. Deze iconische fauteuil werd bedacht in het begin van de 20e eeuw in Engeland tijdens de Art Deco periode. Ze werden ontworpen voor de exclusieve gentlemen’s clubs en lounges van Londen. Deze super comfortabele fauteuils werden gemaakt om een stijlvolle zitmogelijkheid te bieden aan de leden van deze clubs die samenkwamen om te socialiseren, sigaren te roken en te genieten van entertainment. Ik heb nooit begrepen waarom er in de 21e eeuw nooit een moderne interpretatie van dit ontwerp door een designer is ontwikkeld. Daarom bedacht ik deze fauteuil, die we dit jaar in een gelimiteerde Studio Edition zullen uitbrengen.
De Twisty Chair ontworpen voor het merk HC28 heeft een prijs in Azië gewonnen. De ELLE DECO designprijs EDIDA CHINA 2023/2024, in de categorie beste meubels.
Ons nieuwste ontwerp voor het Nederlandse merk QLIV, een houten tafel vol ronde lijnen. De poten zijn asymmetrisch geplaatst en de vorm van het tafelblad doet denken aan de vleugel van een spitfire. Structurele sterkte en eenvoud vormden de basis voor dit tafelontwerp. Met zijn kenmerkende hoekdetail is de eikenhouten tafel MITCHELL een duidelijk voorbeeld van een minimalistische tafel. Deze ontwerpen bestaan uit een serie eet- en lage tafels in verschillende lengtes.
Tijdens de 52e editie van de CIFF meubelbeurs in Shanghai presenteerden wij een fauteuil voor het merk HC28 Cosmo.
Deze fauteuil is ontworpen en geïnspireerd door A.I gegenereerde vormen. Als uitgangspunt voor dit project hebben we deze beelden opnieuw geïnterpreteerd in een nieuw vormconcept. Ik zou zeggen: ‘kunstmatige intelligentie in combinatie met onze artistieke intelligentie’. Dit project was mijn persoonlijke onderzoek naar wat A.I voor onze industrie zou kunnen betekenen, en nu weet ik zeker dat er een ‘human touch’ nodig is om een product te creëren dat aantrekkelijk en goed is.
Fotografie: Marthe Bodil Vos.
Lighthouse is de eerste realisatie van een bijzonder prototype. Een staande lamp die schoonheid uitstraalt in zowel de technische uitvoering als de vorm zelf. Deze industrieel ogende lamp is een concept dat ik al een aantal jaren in mijn hoofd had, maar nooit de tijd kon vinden deze te realiseren. Eindelijk is het gelukt! Deze ‘periscoop' lamp kan uitschuiven tot een hoogte van 190 centimeter. De stalen lampenkap aan de bovenzijde is kantelbaar waardoor je deze op verschillende manieren kunt toepassen. Bovendien is de kap 360 graden draaibaar. We maken dit ontwerp in een gelimiteerde oplage of zoals wij het noemen, 'een Studio Edition’.
Aan de buitenzijde van de HC28 stand tijdens de CIFF beurs 2023 in Shanghai. Voor dit project hebben we een moderne fauteuil gemaakt en een concept voor de presentatie van dit ontwerp. De Twisty fauteuil belichaamt futuristisch minimalisme. Deze fauteuil met haar vloeiende lijnen uit vormschuim is gestoffeerd met een stretch-stof bekleding. Het belichaamt de essentie van eenvoud. Dit ontwerp is een kijkje in de wereld die doet denken aan Stanley Kubricks 'A Space Odyssey’. Een pluim voor het uitzonderlijke vakmanschap van HC28 en de prachtige animatie door CGI artist @vito.boox @kilian.vos and sound design by @wiebe.vos.Fotografie: Marthe Bodil Vos
De barrel chair is gebaseerd op rechte lijnen en ergonomische rondingen, met een knipoog naar de archetypische vormgeving van de klassieke houten regenton. Dit ontwerp is min of meer een tuinmeubel, gemaakt van 100 procent gerecycled plastic. Rotatiegegoten meubels zijn structureel robuust. Bovendien breken meubels die uit één stuk zijn vervaardigd veel minder snel dan meubels die zijn gemaakt met meerdere onderdelen die zijn verbonden met mechanische bevestigingsmiddelen. Kortom, de Barrel-stoel is een onverwoestbaar object. De produktie mallen zijn nu getekend en we verwachten deze stoel dit jaar te lanceren.
De samenwerking tussen een fabrikant en een ontwerper betekent normaal gesproken dat de ontwerper een ontwerp levert en de fabrikant naar eigen inzicht daar mee aan de slag gaat. Dat is nu wel even anders voor het nieuwe jonge nederlandse merk PODE. We zijn met een zeer sterk team een compleet merk aan het opbouwen en dat was al jarenlang een stoute droom van ons. We werken nu veel conceptueler en geven richting aan de fotografie, het magazine, de website en selecteren zelf ook vormgevers om het merk te versterken.
Een nieuw ontwerp voor MOOOI: vloerkleed 'Flint' dankt zijn inspiratie en sterke karakter aan het materiaal vuursteen. De bruin-, grijs- en wittinten van deze oersteen worden bepaald door de aanwezige mineralen in het gesteente en de omstandigheden waaronder het is ontstaan. Witte vlekken bevatten meestal weinig of geen onzuiverheden, terwijl bruine en grijze vlekken ijzer bevatten. De dichtheid van de steen zorgt voor een karakteristieke tekening in het patroon en dit was de inspiratie voor onze nieuwe ontwerpen voor Moooi Carpets. Het materiaal vuursteen is een bros gesteente dat gemakkelijk aan de randen splijt. Daarom werd besloten om deze tapijtontwerpen deze karakteristieke lijnen en vormen te geven.
Roderick Vos:
' Eind oktober vroeg Cok de Rooy van The Frozen Fountain mij, en vele andere Nederlandse ontwerpers, een vaas te ontwerpen. The Frozen Fountain, al jarenlang ambassadeur van Dutch Design, bestond inmiddels 30 jaar en dat moest natuurlijk gevierd worden.
Natuurlijk wilde ik graag iets voor hem maken, maar er was toch wel enige tijdsdruk om dit voor elkaar te krijgen in zo’n absurd korte tijd. Kortom: Ik moest een list verzinnen.
Het werd een grap: en wel met een aanpassing in een al bestaande mal van de Mama vaas.
Waarom niet? : 'gewoon een knoop leggen in 1 van de tuiten van onze iconische MaMa vaas voor Cor Unum’. Soms moet je ons vak niet altijd te serieus nemen, toch..? Het leverde een hilarisch beeld op! De presentatie '50 vases’ in Amsterdam is prachtig geworden en echt zeer de moeite waard om te bezoeken. Dank je Cok de Rooy & Lotte Landsheer! '
The Frozen Fountain: Adres: Prinsengracht 645, 1016 HV Amsterdam.
Het Pode magazine 2023, dat onlangs van de persen rolde, is in vele opzichten baanbrekend. Productfoto’s zijn (vrijwel) helemaal uit het boek verbannen, waardoor de nieuwe collectie optimaal tot zijn recht komt. Het meest in het oog springende, zijn de gemanipuleerde beelden. Artdirectors Claire en Roderick Vos daagden fotografen duo (Benning-Gladkova / Arjan Benning & Polina Gladkova ) uit om fotografie te combineren met computer-animaties. Het zorgt voor een magisch effect, dat surreëel is en gelijktijdig geloofwaardig en onwaarschijnlijk sfeervol.
Een treffend voorbeeld van Rodericks ontwerpfilosofie is zijn nieuwe 'Broadway' bank, de overgang van de voorkant naar de zijkanten is niet vierkant of rond, maar afgeschuind in een hoek van 45 graden. Zo eenvoudig en ook zo briljant dat je je afvraagt 'waarom heeft niemand anders dit bedacht? ' Het unieke silhouet dat de 'Broadway' geeft, wordt onderstreept door een dik 'koord', bedekt met hetzelfde materiaal als de bank, dat de contouren van elk element volgt. Het silhouet ontleent zijn kracht ook aan het feit dat elk element tot zijn essentie is teruggebracht: een zitting en een rugleuning, zonder losse kussens die de visuele rust onderbreken.
Roderick Vos : 'Ons haardontwerp Fennek voor het Nederlandse merk RB73 is een compacte buitenhaard verkrijgbaar in twee breedte maten, te weten 50 en 80 centimeter. Om de vlammen zoveel mogelijk te zien heb ik in dit ontwerp bewust een vierzijdige doorkijk gecreëerd. Fennek heeft vele bijzondere details, zoals bijvoorbeeld de verborgen deurhendel. Deze haard is gemaakt van weerbestendig 3mm Corten staal, waardoor de levensduur van het product aanzienlijk langer is. Met andere woorden: plaats de kachel buiten en de natuur zorgt voor het roestproces. Daarnaast is deze buitenhaard gesloten zodat je geen last hebt van rook, rondvliegende as of vuurvonken op je terras. De zijkanten met glas zijn voorzien van het SGI systeem. Dit 'clean glass system' zorgt ervoor dat de luchtstroom dicht bij het raam ontstaat. Dit bevordert het verbrandingsproces. Hierdoor blijft de ruit schoon en kun je blijven genieten van het sfeervolle vlammenspel. Maar bovenal; deze haard is een genot om naar te kijken, ook als je deze niet gebruikt!'
Altijd op zoek naar nieuwe ontwerprichtingen en technieken stelde CLAIRE VOS zichzelf de volgende vraag; wat gebeurt er als je de veelzijdige vormen en kleuren van de natuur decontextualiseert, vervormt en vloeibaar maakt tot nieuwe patronen?Stelt je een tapijtcollectie voor, geïnspireerd op de ‘objecten van de natuur’, waarbij elk individueel dessin een ander mineraal, organisme of dier benadrukt, zoals de ‘mergelsteen’, de ‘tulpenbloem’ of een ‘ara-vogel’. In deze serie wordt de natuur vloeiend en wordt de vorm van elk tapijt gedicteerd door het patroon van zijn oorspronkelijke inspiratie. Met de serie ‘Liquid Layers’ creëerde Claire Vos een ontwerptechniek waarbij de mogelijkheden oneindig zijn, wat resulteert in een unieke benadering van patroonontwerp die laag voor laag verrast.
De pyramide vaas is een object speciaal ontworpen voor tulpen en dient vooral als pronkstuk en statussymbool. De eerste keramische tulpenvazen werden in de 17e eeuw in Delft ontwikkeld en zijn gedecoreerd met een Delfts blauw of Chinees decor. Ik heb ze altijd fascinerende ontwerpen gevonden en nu wilde ik een moderne 21e eeuwse variant creëren. Grote voorbeelden uit de 17e eeuw bestonden uit verschillende stapelbare elementen, waarvan het totaal soms meer dan anderhalve meter hoog was. Dit concept heeft ook een praktische overweging; kleinere vormen zijn gemakkelijker te produceren en te hanteren in de oven. Op elk object dat je stapelt, kunnen rondom in de vaas een paar bloemen worden geplaatst, altijd in een aparte tuit. De vorm van de oorspronkelijke tulpenvazen zijn pagode-achtig en zondermeer geïnspireerd op de Porseleinen Toren van Nangking. Mijn concept wordt dit jaar ontwikkeld op een 3D-kleiprinter met de moderne technieken van nu. Maar nog steeds met een kleine knipoog naar de oude pyramide-vormige tulpenvaas.
Claire Vos; 'De drang om een eigentijdse tapijtserie te vormen door nieuwe vormen als het ware visueel te vouwen, was mijn uitgangspunt voor deze collectie COLLAGE voor het Chinese merk HC28. Verschillende poolhoogtes zijn speels ingekaderd in een uitgebalanceerde compositie. Natuurlijke tinten worden gecombineerd met contrasterend signatuurzwart en accentkleuren als turkoois en zachtgeel'.
Stoeltje Kaboom is een design statement. Rond, vriendelijk ogend en vol karakter. Totaal anders dan de slanke stoelen die je gewend bent – en toch meteen vertrouwd. Het is alsof het zo uit je favoriete stripboek is verschenen! Dankzij de ronde vorm is Kaboom comfortabel, maar ook erg stevig. En die sterke houding heeft een functie. Dit ontwerp is rotatiegegoten uit één stuk. Hoe dikker de holle vormen, hoe steviger de stoel. Kaboom is onverwoestbaar! Roderick: “Als ik ontwerp, wil ik plezier hebben. Ik ben altijd op zoek om grenzen te verleggen. En zo werkt Fatboy ook. We maken allebei ongebruikelijke producten voor dagelijks gebruik waar je blij van wordt. Wat dat betreft voelt het werken met Fatboy als thuiskomen.”
‘IWA’ is Japans voor ‘steen’ en ontwerper Roderick Vos dacht tijdens het ontwerp proces van zijn tafel aan cartoonist Ed Benedict, de bedenker van Fred Flintstone. Stripfiguur Barney Rubble zou volgens hem zo aan de ‘IWA’ eettafel kunnen gaan zitten. De eiken tafels delen een bepaalde vormentaal, maar hebben hun eigen signatuur. De lage salontafel kenmerkt zich door innovatief materiaalgebruik, waarbij multiplex gestapeld en golvend gefreesd wordt, zodat een spannend vlammenspel ontstaat. De hogere eiken eettafel variant lijkt bijna een kindertekening – een simpele tafel, pur sang. Maar de twee onderstellen kunnen verplaatst én omgekeerd worden: je ontwerpt eigenlijk je eigen tafel! Beide ontwerpen zijn voor het Nederlandse merk Linteloo ontworpen.
Voor onze studio is het altijd een inspirerend proces om elk jaar weer het nieuwe Pode magazine te creëren. Het is altijd iets om naar uit te kijken. Al de nieuw gelanceerde modellen, in combinatie met de nieuwe produkt en sfeer fotografie, worden dan toegevoegd aan de bestaande beelden uit het eerdere magazine. Alles komt dan weer samen in één beeldtaal, en in onze ogen is dit dan weer een mooie afsluiting van een creatief jaar met het gehele pode team, en kunnen we weer over nieuwe produkt typologie nadenken. Met dit magazine proberen we weer te inspireren, geven we een kijkje achter de schermen en laten de nieuwe ontwerpen in de schijnwerpers staan. Op naar het nieuwe seizoen!
In zijn salontafelserie ‘IWA’ – Japans voor ‘steen’ – geeft Roderick Vos de hoofdrol aan de verborgen esthetiek van eenvoudig multiplex. De gelaagdheid van dit ondergewaardeerde materiaal, dat meestal alleen constructief wordt toegepast, creëert een magisch effect wanneer een stapel platen rondom gefreesd wordt tot een golvend silhouet. De kleurvariaties worden blootgelegd en opeens lijken grote vlammen langs de zijden omhoog te kruipen tot zij hun tegenhangers ontmoeten in het eiken-gefineerde blad. ‘IWA’ lijkt gebeeldhouwd door de natuur, als een steen die is geërodeerd, maar is vooral een prachtige combinatie tussen ambacht en technologie.
Claire Vos: 'Musett Design is een traag ontwerp. In deze langzame beweging probeert Musett Design te breken met de houding van nemen, verspillen en exploiteren, zoals overal te zien is. Musett Design draagt bij aan een goede, schone en eerlijke wereld waarin duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid centrale waarden zijn. Een Abaca-tapijt van Musett Design upgradet en verrijkt een interieur op zijn eigen unieke manier. Mijn tapijtserie GLOW for Musett is een smaakvolle combinatie van natuurlijke kleur, textuur en vorm en geeft warmte en karakter aan elk interieur. '
Het is eigenlijk onmogelijk om het werk van Studio Benning Gladkova door haar diversiteit in een categorie te plaatsen. Hun werk verwonderd en vreemd genoeg ervaar je altijd een soort van beweging bij hun foto’s. Zijn fotografie viel ons in ieder geval al jaren vòòr onze ontmoeting op. Als art directors kwamen we in 2016 eindelijk in contact met Arjan en vanaf dat moment werken we elk jaar samen aan de sfeerfoto’s voor het Nederlandse merk Pode. Het is ècht zo, bij zijn foto’s verdwijnen de grenzen tussen product fotografie en kunst. En grappig genoeg is deze vormstijl nu onlosmakelijk verbonden met dit moderne meubelmerk. Dank je Arjan & Polina, voor deze inspirerende samenwerking!
Thermisch essen is gemodificeerd hardhout. De behandeling die dit materiaal krijgt is een computer gestuurd proces welke plaatsvindt in een speciale oven met zeer hoge temperaturen. Tijdens dit proces wordt alleen stoom en hitte gebruikt waardoor het compleet milieu-vriendelijk is. Dankzij dit proces ontstaat er een verhoogde stabiliteit en duurzaamheid van het hout. Dit zorgt tevens voor een langere levensduur van je produkt. Daarom is ons verstelbare bijzettafeltje Bijou -een sieraad voor je interieur- ook ideaal voor binnen en buiten gebruik. Door het stoom proces karameliseert het hout en komen er suikers vrij die het hout deze prachtige donkere kleur geven.
Marv is a tuxedo sofa. Elegant and timeless, in which linear and wavy lines converge to form an ‘organic cubist’, according to designer Roderick Vos. He started with the ‘monoblock’ and cut away all excess materials. The result is powerful and compact seating with pure lines. Marv is the perfect family sofa that you can place in the centre of the room or against the wall. A sofa of great simplicity that, due to its narrow sledge-style legs, appears to float above the ground.
Ongeveer zes jaar geleden werden Claire en ik benaderd met de vraag of we art-director voor het Nederlandse merk Pode wilden worden. Dit was zeker een uitdagende taak daar we eigenlijk gewoon een bureau voor product vormgeving waren. We houden van uitdagingen, en we gingen er van uit dat we met onze kennis veel aan dit merk zouden kunnen toevoegen maar gelijktijdig ook weer veel zouden kunnen leren. De rol die kunt vervullen in een groot bedrijf aangaande design input, creatieve strategie, stand ontwerp, website, reclame uitingen, en ga zo maar door, voelt natuurlijk als een enorme verantwoordelijkheid. En nu, zes jaar later, kunnen we echt aanwijsbaar zien dat dit meubelmerk met haar gehele team geweldige stappen heeft gemaakt. https://www.pode.eu
'Altijd op zoek naar nieuwe richtingen en technologie in haar vakgebied’. Claire Vos stelde zichzelf de volgende vraag; Wat als je de bestaande kleuren en vormen uit de natuur uit haar context haalt, en ze vervolgens als het ware vloeibaar maakt en vervormd tot een nieuw patroon? Stel je een carpet collectie voor waarbij elk ontwerp geïnspireerd is op een mineraal, plant of dier, zoals mergelsteen, de tulp, of een Ara vogel. In deze fantasierijke carpet serie wordt natuur plots ‘vloeibaar', en de 2 dimensionale vorm van het carpet wordt bepaald door de oorspronkelijke bron van inspiratie. Met deze ‘Liquid Layers’ serie, bedacht Claire Vos een design-techniek waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn, resulterend in een serie van ontwerpen dat in elk detail blijft verbazen. Liquid layers is een ontwerp van onze studio voor Moooi Carpets.
Vaak zijn de leukste ontwerpen toch de producten die door eenvoud worden gedefinieerd. In dit geval de toepassing van de waterjet technologie voor het snijden van een marmeren tafelblad. Dit is een proces waarbij harde materialen moeiteloos kunnen worden doorgesneden met een hele fijne hogedruk straal tot wel 4000 bar. Toen ik dit twee dimensionale snij-proces voor het eerst zag, kwam ik op het idee om in deze techniek een serie van knock down bijzet-tafeltjes te maken. Een helder ontwerp, makkelijk om te monteren na het openen van de doos, en dan nog het liefst zonder gebruiksaanwijzing. We bedachten drie marmeren bijzettafeltjes in drie verschillende hoogtes, bestaande uit maar drie onderdelen per tafel. Nogmaals, ik heb een voorliefde voor eenvoud. De waterjet ribbels aan de kopse kant van het marmeren blad gaven het tafeltje zijn expressieve karakter, en we hoefden er echt niets meer aan toe te voegen. Het was prachtig zo. Welkom in onze familie van product ontwerpen, 'ribbel tafel’, ofwel Ridge Table.
Stap in de unieke wereld van gekleurde patronen. Geïnspireerd door mineralen, vogels, bloemen, en het hele spectrum van kleur en schoonheid uit de natuur. De Liquid Layers collectie, ontworpen door Claire Vos, zijn geïnspireerd door vormen en kleuren uit de natuur en door middel van een computer bewerking versmolten in nieuwe patronen. Deze karpetten zijn er in 4 kleurgangen en twee vormen: Agate, een gelukssteen geïnspireerd op oude vervlogen kristalkleuren: Pebble, zachte organische gesleten vormen in tijdloze aarde en grijstinten; Tulip, een reeks van meer heldere kleuren die je in het typisch hollandse landschap vindt tijdens de lente; en ontwerp Marl, bestaande uit verschillende gekleurde lagen van steen.
Claire Vos haar laatste kussen-ontwerpen voor MOOOI, genaamd 'Juwelen van Glas’ bestaat uit geprinte fluwelen kussens die je sofa verfraaien als een sieraad. Geïnspireerd door de verbluffende kleuren die je in edelstenen vindt, creëerde Claire een patroon van glasbellen die als het ware door draden van een soort virtueel weefsel bij elkaar worden gehouden. Dit ontwerp is werkelijk tot het kleinste detail uitgewerkt, waardoor je steeds weer iets nieuws ontdekt. Deze uniek geprinte 'Jewels of Glass’ kussens zijn gemaakt van fluweel en zijn in twee maten en kleursoorten verkrijgbaar, quarts en emerald.
Als er iets kenmerkend is voor de Japanse esthetiek, dan is het wel de unieke combinatie van ogenschijnlijk simpele lijnen met hoogstaand vakmanschap. Ontwerper Roderick Vos volgde dat eeuwenoude adagium in zijn ‘San’ salontafels. Het eikenfineer toont de sporen van de zaag – nog zo’n typisch Japans element: een eerbetoon aan het materiaal en aan de ambachtslieden die het transformeren. ‘San’ is Japans voor ‘drie’ en de driedimensionaliteit van deze tweelaagstafels wordt benadrukt door de hoek van het bovenblad ten opzichte van het onderblad. Geïnspireerd door de kunst van origami (papier vouwen), stellen deze hoeken je in staat om een breed scala aan interessante opstellingen te maken, met twee – of meer – ‘San’-tafels.
Bij onze ontwerpen Mirror miracles voor onze Chinese klant HC28 hebben we voor een interessante techniek gekozen, namelijk inkt jet druk op textiel. Éen van de grote voordelen van digitaal drukwerk is de enorme besparing in afval en voorraden. Zeker als je kijkt naar de bestaande technieken voor textieldruk. Op de traditionele wijze moet je toch duizenden meters stof drukken om er enigszins een betaalbare stof van te maken. Maar je zit altijd met een onnodige voorraad waarvan je van te voren niet weet hoeveel je zal verkopen. Met deze nieuwe digitale techniek, kan je als het ware drukken op bestelling. Dit betekent meer efficiency en beduidend minder afval. Deze reeks geprinte kussen ontwerpen, ontworpen door Claire Vos, bestaan uit zeer fijn geprinte details, gedrukt op hoge kwaliteits- stoffen.
Gescheiden garens in meerdere tinten en kleuren worden gesorteerd en opnieuw gerangschikt in de digitaal ontworpen 'RAVEL' tapijten collectie van Claire Vos voor Moooi Carpets. Het bedrukte tapijt UN-ROLL voelt aan alsof een los geweven textieldoek wordt afgerold en gesneden. Filamenten zijn opgerold en de gekleurde lijnen zijn zorgvuldig gerangschikt in een organisch gevormd tapijt. RE-MINGLE onthult de schoonheid van gerafelde en gevouwen garens die samenkomen in de vorm van een textieleiland. De 'RAVEL'-collectie is het resultaat van een onderzoek waar geprinte illusie en de realistische textuur van textiel elkaar kruisen. De kleurvermenging en verlopen geven deze eigentijdse collectie de typische signatuur van ontwerpster Claire Vos.
Dit stoeltje was een resultaat van een moderne produktie techniek dat mij altijd al fascineerde, namelijk rotatie gieten. Deze technologie is ideaal voor het maken van holle en sterke dikwandige vormen. Het concept van rotatie gieten is eigenlijk vrij simpel. Plastic materiaal, normaal gesproken in poedervorm, wordt in een aluminium matrijs geplaatst. De delen worden vervolgens gesloten, verwarmd en vervolgens roteert de matrijs dan met hoge snelheid over 2 assen, waarbij er zich dan een dun laagje kunststof aan de wand van de verwarmde mal hecht. Na het koelproces open je de malvorm en is je product klaar. Voor dit project besloot ik uit te gaan van ronde cilindrische buisvormen voor het creëren van extra constructieve sterkte. Ook werd de maatvoering bewust wat overdreven zodat het eind-resultaat als het ware een soort drie dimensionale kindertekening van een archetypische eetkamer-stoel werd. Kaboom! -zo uit de matrijs-. Dit ontwerp is gemaakt van recycled plastic en zowel voor binnen of buiten te gebruiken.
Exposé van erfelijk talent en aanstekelijk enthousiasme
Deze tentoonstelling is in de eerste plaats een eerbetoon aan de in 2020 overleden Henk Vos: de energieke meubelontwerper, de interieurarchitect, de man achter Vos Interieur en designburcht Maupertuus. Maar de broers Bart en Roderick Vos die de expositie organiseren, zoomen ook uit. Aan de hand van een prachtige selectie van eigen ontwerpen, producten en relikwieën vestigen ze de aandacht op het bijzondere feit dat hun familie al vijf generaties lang in de ban is van meubels, mode, beeldende kunst en architectuur. Voor u als bezoeker wordt Denk als Henk daarmee vooral een feest voor het oog. 'Denk als Henk' is te zien van 12 december 2020 t/m 12 maart 2021 bij Vos Interieur in Groningen. Geheel in de geest van Henk gaat tijdens de tentoonstelling de verkoop gewoon door.
Exposé van erfelijk talent en aanstekelijk enthousiasme
Deze tentoonstelling is in de eerste plaats een eerbetoon aan de in 2020 overleden Henk Vos: de energieke meubelontwerper, de interieurarchitect, de man achter Vos Interieur en designburcht Maupertuus. Maar de broers Bart en Roderick Vos die de expositie organiseren, zoomen ook uit. Aan de hand van een prachtige selectie van eigen ontwerpen, producten en relikwieën vestigen ze de aandacht op het bijzondere feit dat hun familie al vijf generaties lang in de ban is van meubels, mode, beeldende kunst en architectuur. Voor u als bezoeker wordt Denk als Henk daarmee vooral een feest voor het oog. 'Denk als Henk' is te zien van 12 december 2020 t/m 12 maart 2021 bij Vos Interieur in Groningen. Geheel in de geest van Henk gaat tijdens de tentoonstelling de verkoop gewoon door.
Een inspirerende samenwerking: HC 28 'cosmopolitan' is een zeer innovatief, zelfproducerendchinees meubelmerk dat probeert eigentijdse producten te ontwikkelen. En dat doen ze fenomenaal in samenwerking met verschillende Aziatische en Europese ontwerpers. Voor dit bedrijf heeft onze studio dit jaar een serie hand getufte karpetten ontworpen genaamd Halo, Cornice, en Tumble. Deze met de hand gemaakte serie karpetten zijn echte hoogstandjes in vakmanschap. In onze ogen de perfecte combinatie van vorm, kleur, en techniek. Onlangs presenteerden wij deze nieuwe ontwerpen, tezamen met een bank en sofa ontwerp genaamd ’Nest’ op de CIFF furniture fair in Shanghai. HC 28 geeft ons een enorme vrijheid in de creatie van onze ontwerpen, en dat maakt deze samenwerking extra bijzonder. 'Thank you, Jianwei LI for this inspiring cooperation!'
Lacquer was a popular form of decoration and protective covering in ancient China. It was used to colour and beautify screens, furniture, bowls, etc. Time-consuming to produce, Chinese lacquerware became highly sought after by those who could afford it and by neighbouring cultures. Our product designs, the STRATA collection, for the chinese design brand HC28 contains a series of hardcore industrial-style cabinets. My inspiration comes from Ming-Dynasty design and minimalism. Simple with power and clearly structured, the collection writes an epic of cabinet in a design language of today. Modern technology is applied to form the exterior which was used to be made by hand. High-end baking varnish adds fluid light on the surfaces. The cabinets speak for themselves with no need of extra decoration. It’s my personal homage to the old chinese technique of lacquerware.
De donkere kobalt achtige glazuurkleur is altijd een belangrijke tint geweest in de geschiedenis van het Chinese keramiek. Zelf heb ik altijd een enorme voorliefde gehad voor de grote Aziatische blauwe Martaban vazen die vanaf de 18e eeuw werden vervaardigd in Qishicun, Guangdon Province. Deze blauwe kobalt, genaamd Sumatra blauw, was zeer rijk aan ijzer waardoor het ook zo’n mooie donkere diepe glazuurkleur krijgt. Met producent Cor Unum hebben we geprobeerd deze bijzondere kleur na te bootsen aan de hand van een antieke Martaban vaas die ik zelf in mijn bezit heb. We noemen de kleur dan ook 'Martaban Blue’.
https://www.pode.eu/nl/magazine
We gaan nu ons vijfde jaar in als art directors voor het jonge Nederlandse meubelmerk Pode. Magazine nummer 6 is een prachtige editie geworden en via https://www.pode.eu/nl/magazine gewoon gratis aan te vragen. Thanks, Benning & Gladkova voor de prachtige beelden!
https://www.pode.eu/nl/magazine
We gaan nu ons zesde jaar in als art directors voor het jonge Nederlandse meubelmerk Pode. Magazine nummer 7 is een prachtige editie geworden en via https://www.pode.eu/nl/magazine gewoon gratis aan te vragen. Thanks, Benning & Gladkova voor de prachtige beelden!
Al enkele jaren viel mij het werk en de collectie van Jan Wolleswinkel van Pols Potten mij op en we hebben eindelijk tijd gevonden om een samenwerking met dit inspirerende bedrijf aan te gaan. Voornamelijk met een focus op keramiek, en daarom is mijn tweede ontwerp voorstel voor hen dan ook een keramisch vaas-ontwerp geworden. Pols Potten maakt verrassende producten en je ziet dat ze plezier hebben in het creëren van een mondiale collectie. Dientengevolge reizen ze dan ook over de hele wereld op zoek naar unieke fabrikanten. Dat aspect is voor mij als ontwerper ook een interessant gegeven. Niet alledaagse productie-technieken geven vaak een nieuwe invalshoek voor mijn nieuwe ontwerp concepten. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat de combinatie tussen 'industrieel en ambacht' resulteert in een innovatieve collectie van dit merk.
Het nieuwe PODE magazine 2020 is nu gedrukt en we zijn als art directors van dit merk erg tevreden over het eindresultaat. Met dank aan de meer dan geweldige foto's van studio Benning & Gladkova! Maar soms geven we ons te weinig tijd om te genieten van de tot nu toe behaalde successen. Er zijn nog zoveel plannen en er is nog zoveel werk om dit merk nog mooier en volwassener te maken. Het magazine is via de site www.pode.eu gratis aan te vragen.
Ik heb altijd graag met het materiaal klei gewerkt, en vooral het proces 'van gietklei tot een eindproduct' heeft mij altijd geboeid. Maar produceerbare ontwerpen in de gietklei techniek realiseren kan af en toe best lastig zijn. Als je de vaardigheid in het bedenken van mallen en delingen niet beheerst, kom je jezelf snel tegen. Artistiek en technisch inzicht is dan ook echt onlosmakelijk met elkaar verweven. Niet elk idee is maakbaar. Zelfs met de gipsen mallen is er nog veel kunde en vaardigheid vereisd om tot een mooi afgietsel van klei te komen. Dit vaasproject met producent Cor Unum is mijn persoonlijke ode aan Zweitse Landsheer, en aan een bijna vergeten tak van onze oude vaderlandse industrie, nederlands keramiek! Vaas NEFERTITI sluit perfect aan bij mijn eerdere serie van keramiek objecten, die ik de afgelopen 20 jaar ontworpen heb.
Gedurende de laatste 4 jaren hebben we voor de buitenlandse meubelbeurzen altijd verschillende stands ontworpen voor het Nederlandse meubelmerk Pode. Bij de realisatie en opbouw van zo’n stand wordt altijd veel materiaal gebruikt, en vaak maar voor een week. Doodzonde, al dat onnodige afval, en ik stoorde mij er altijd aan. Dit jaar hebben we eindelijk een herbruikbare stand ontworpen uit ‘meccano’ achtige stalen onderdelen. Nu kunnen we de komende jaren verschillende opstellingen maken met de huidige componenten, en deze zelfs jaarlijks aanvullen met nieuwe vormen. Zo worden de mogelijkheden bij intensief gebruik alleen maar gevarieerder. In samenwerking met Mimaki drukten we een kleurverloop op spiegelfolie, die we perfect kunnen uitrollen in het door ons ontworpen scherm.
Bibo is ons eerste ontwerp dat we nu in 2020 introduceren. Het is een fauteuil met armleuning, gemaakt in ‘state of the art’ vormschuim technologie, ontworpen voor het nederlandse meubelmerk Pode.eu. De wijze waarop je verschillende stof en leer combinaties kunt maken met dit ontwerp maakt deze fauteuil voor de gebruiker extra bijzonder, en zelfs het aluminium gegoten onderstel kan een kleur krijgen. Maar we hebben ons het meeste gefocust om het ergonomisch zitcomfort van dit ontwerp goed te krijgen. De prachtige elegante lijnen in het ontwerp zorgen nu voor maximaal comfort. Bibo is in mijn ogen echt een staaltje ambachtelijk vakmanschap gecombineerd met de nieuwste technologie die nodig is om een dergelijk ontwerp te realiseren.
Een meubelbeurs blijft voor mij altijd een verwonderlijke gebeurtenis, en deze keer kregen we weer de opdracht om een stand te ontwerpen voor het Nederlandse merk Pode. De jaarlijkse meubelbeurs in Keulen, genaamd 'IMM KOLN’ laat altijd een breed spectrum van meubels zien. Verrassend, traditioneel of soms super modern. Kortom, een visuele weldaad van vorm en aanbod. Kenners lopen er rond, vaak kritisch, en zoeken de voor hen meest interessante meubels voor hun winkel. Van de tot nu toe drie eerdere beurs-stand ontwerpen, is dit concept toch wel onze favoriet.!
Een vaasje uit keramiek waarbij 9 cilindrische vormen zijn gekoppeld aan het centrale reservoir. Door het gewicht van het water blijft de vaas stabiel staan, en door de subtiele verbinding worden alle buisjes automatisch gevuld. De vaas deed mij achteraf denken aan een cilinder van een revolver, vandaar dat we dit ontwerp Colt hebben genoemd. De vaas ziet er complex uit maar wordt slechts geproduceerd met een twee melige mal. Er zit dus maar 1 horizontale deelnaad in deze vaas en dat is best bijzonder! Colt wordt geproduceerd door Cor Unum.
NLXL heeft al met meerdere ontwerpers samengewerkt sinds het bedrijf in 2010 begon met het introduceren van kwalitatief hoogwaardig behang. De expertise van elke ontwerper leidde steeds weer tot uniek spraakmakend behang dat door dit bedrijf jaarlijks op de Salone in Milaan wordt geïntroduceerd. Er werd ons dit jaar gevraagd iets te bedenken met het materiaal riet, mede temeer wij in de negentiger jaren erg veel met dit materiaal hadden gewerkt in Indonesië. We hebben voor dit project gewerkt met mat-gevlochten riet, verwerkt in verschillende houten paneelvormen. Drie basis ontwerpen zijn in dit materiaal door ons gerealiseerd en gefotografeerd, om vervolgens met deze beelden 'behang op rol' te creëren. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat dit gevlochten materiaal een comeback heeft en weer erg actueel is in het interieur. Maar ditmaal als 2 dimensionaal behang. De introductie van deze behang ontwerpen zal plaatsvinden tijdens DDW 2019.
Een inspirerende samenwerking: HC 28 'cosmopolitan' is een zeer innovatief, zelfproducerend chinees meubelmerk dat probeert eigentijdse producten te ontwikkelen. En dat doen ze fenomenaal in samenwerking met verschillende Aziatische en Europese ontwerpers. Voor dit bedrijf heeft onze studio dit jaar een serie hand getufte karpetten ontworpen genaamd Halo, Cornice, en Tumble. Deze met de hand gemaakte serie karpetten zijn echte hoogstandjes in vakmanschap. In onze ogen de perfecte combinatie van vorm, kleur, en techniek. Onlangs presenteerden wij deze nieuwe ontwerpen, tezamen met een bank en sofa ontwerp genaamd ’Nest’ op de CIFF furniture fair in Shanghai. HC 28 geeft ons een enorme vrijheid in de creatie van onze ontwerpen, en dat maakt deze samenwerking extra bijzonder. 'Thank you, Jianwei LI for this inspiring cooperation!'
Een toevallige ontmoeting met een Chinese meubel-fabrikant en ons bezoek aan zijn fabriek deed ons besluiten een samenwerking aan te gaan. De visionaire eigenaar van HC 28, Jianwei Li, introduceert een unieke vermenging van twee werelden, en maakt zijn collectie daarbij tot een echt mondiaal merk. Het is een beetje ‘East meets West’, maar ook een interessante vermenging van de creatieve geest uit het Westen en het uitzonderlijke vakmanschap en drang tot perfectie vanuit de Aziatische filosofie. Voor deze fabrikant hebben we een sofa en bank ontworpen , waarbij we zijn uitgegaan van een gebreide stretch stof genaamd ‘knitwear fabric’. De elastische hoes van deze bank, NEST, wordt in spreekwoordelijke zin als een panty over deze organisch uitziende vorm getrokken.
Een echt kenmerk van Japans lakwerk is natuurlijk altijd het diep zwarte oppervlak van het ambachtelijke lakwerk, maar persoonlijk vind ik het veel interessanter om meerdere contrast kleuren te gebruiken in een basisvorm. Het Japanse woord Urushi staat voor
de kunstvorm van het op Japanse wijze schilderen van lakwerk.
Een traditie van honderden jaren terug in de tijd. De speciale reflectie en ogenschijnlijke diepte van het lakwerk, heeft zelfs bij hedendaagse Europese kunstenaars en ontwerpers een zekere aantrekkingskracht. En dat geldt zeer zeker voor mijzelf. Met deze serie van salontafels in verschillende diameters, hoogtes en kleurstellingen pakken we weer de oude ambachtelijke techniek van het hoogglans lakken op. Een moderne ode aan het verleden.
In 1593 had nog geen enkele inwoner van Nederland een tulp gezien. Maar nu denkt iedereen bij het zien van de tulp aan Nederland. De historische Nederlandse piramide vaas, ontworpen om tulpen in te plaatsen, is een typisch Hollands icoon. Deze piramides werden het eerste geproduceerd tijdens de 17e eeuw en waren gedecoreerd met Delfts blauw of met een chinees geïnspireerd motief. Maar bij een krachtige hedendaagse vorm voor een dergelijk vaas ontwerp, heb je eigenlijk geen decoratie meer nodig. Mijn moderne interpretatie van de piramide vaas bestaat uit minder gestapelde componenten, maar wel groter qua maatvoering. Op een vijf potig keramisch onderstel plaatste ik drie stapelbare vormen waarbij de laatste twee delen gewoon worden herhaald. Een echt pronkstuk is het geworden. In de 15 tuiten kan je bloemen plaatsen, maar ook zonder tulpen is deze imposante 140 centimeter hoge piramide vaas een uniek object. En met haar tijdloze brons-goud achtige glazuur, is het tevens ook meer een moderne 21 eeuwse piramide vaas geworden.
Dit gebouw is zonder enige twijfel 1 van de meest prachtige Art Deco meesterwerken in Brussel. In 19.30, op 21 jarige leeftijd, liet Baron Louis Empain zijn woonhuis bouwen aan de prestigieuze Franklin Roosevelt Avenue. Dit juweeltje werd ontworpen door de Zwitserse architect Michael Polak. Het Nederlandse interieur magazine ‘Eigen huis & Interieur’ maakte op deze locatie een indrukwekkende reportage voor haar zomer editie 2019, gestyled met ontwerpen van verschillende Nederlandse designers. Ongelofelijk om te zien hoe goed mijn staande lamp Yukiko, ontworpen in 2015, versmelt in de Art Deco omgeving van Villa Empain. Een tijdloze lamp met een oude ziel.
Fotografie: Kaatje Verschoren Styling: Theone van der Eerden
Moooi Carpets heeft het tapijt als het ware opnieuw uitgevonden door een nieuwe innovatieve techniek te introduceren; de hoge resolutie ink jet print. Al de ontwerpen voor deze collectie hebben hierdoor een eindeloze mix van verschillende kleuren, die zelfs in elkaar kunnen overlopen in een soort airbrush achtige techniek. Iets wat in de traditionele knoop of tuft techniek eigenlijk niet mogelijk was. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een ’state of the art’ Chromojet printer waarbij extreem donkere en kleurrijke lichte tinten haarscherp naast elkaar kunnen worden geprint op een vooraf geweven naturel kleed. Voor Moooi Carpetsheeft Claire Vos de 'Yarnbox Collection' ontworpen, onlangs gepresenteerd op de Salone del Mobile 2019 te Milaan.
De meeste van onze projecten ontstaan door opdrachten van onze klanten. Maar soms hebben we gewoon de drang om zelf een ontwerp te realiseren omdat we daar gewoon zin in hebben. Bovendien worden dat vaak de meest interessante ontwerpen. In ons vorige project zijn we bezig geweest met drie dimensionaal gevormde zes hoekige -hexagon- tegels. Door de harde lijnen en vlakken van deze vorm, en reflectie van het licht en schaduw op deze tegels realiseerden we ons dat we dit concept ook heel goed zouden kunnen toepassen voor een klein keramisch licht object. In dit geval een vreemd, maar uiterst charmant uitziende tafellamp uit keramiek. Wally wordt in 2019 door Cor Unum op de markt gebracht. Welcome, Wally!
Cor Unum is een productiehuis gevestigd in Den Bosch, waar bijzonder keramiek wordt vervaardigd, waaronder ook ontwerpen van onze studio. Cor Unum maakt hoogwaardige ambachtelijke gebruiksvoorwerpen binnen haar organisatie van vrijwilligers, professionals, studenten, mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt en ontwerpers. Ondertussen is dit een professioneel collectief dat het keramisch ambacht voor de toekomst borgt en tegelijkertijd het proces van het ambacht vertaalt naar de technische mogelijkheden anno 2019. Uniek in Nederland, en wat een mooi bedrijf! Vughterstraat 270, 's-Hertogenbosch.
Geperst glas is glaswerk dat wordt geproduceerd door op een mechanische wijze gesmolten glas onder druk in een stalen matrijs te persen. Je kunt geperst glas ook makkelijk herkennen door zichtbare deelnaden, en ik heb die details altijd erg mooi gevonden. Zo’n product krijgt dan ook gelijk een beetje een technische uitstraling. De kunst is natuurlijk het glas zo snel te persen in een vorm voordat het materiaal langzaamaan begint uit te harden. De perstechniek is natuurlijk vanuit een industrieel oogpunt een geweldig proces omdat je op deze wijze met lage kosten kunt produceren en op deze wijze een leuk betaalbaar lampje kunt maken. We hebben een eerste prototype van Nemo klaar.
Keramiek is in wezen gewoon een proces waarbij water wordt gemengd met aarden poeders en klei, het wordt gevormd en bij hoge temperaturen wordt gebakken. Maar het is een van's werelds oudste ambachten, dat in de loop van millennia tot een hoge kunst is geperfectioneerd, met name door de Chinezen. Met ons ontwerp creëren de verticale busklijnen een stevige, versterkte structuur voor deze opmerkelijke keramische bijzettafel/kruk voor het Nederlandse merk 'Pols Potten'. Busk heeft een unieke uitstraling, vooral door zijn unieke, iriserende glazuur. Dit vloeibare, met klei gegoten product kon alleen worden gemaakt dankzij het zeer bekwame Chinese handwerk. 'Oily Busk' wordt geïntroduceerd in Maison & Objet Paris, op 06-10 september 2019.
The Yarn Box collectie is een onderzoek naar het verbinden van vormen door middel van een optische manier van vlechten, weven en rijgen. De essentie was natuurlijk om een logische visuele structuur in het karpet ontwerp te realiseren. The Yarn Box collectie staat voor speelsheid in vorm, perfectie in lijnvoering. De serie karpetten zijn door middel van een speciale ink jet printtechniek ontwikkeld. Claire Vos: 'Deze ontwerpen reflecteren mijn liefde voor kleur in het interieur'. De Yarn Box collectie wordt gepresenteerd door Moooi Carpets op de Salone del Mobili in Milaan, 2019.
De eerste van een hele serie prototypes uit de oven. Doodle is een klein vaasje, eigenlijk maar dertig centimeter hoog, en geproduceerd door het Nederlandse bedrijf Cor Unum. We testen nu verschillende keramiek glazuren, en we zullen vier tot vijf nieuwe kleuren introduceren. Doodle betekent eigenlijk in het engels ‘ krabbeltje-schets’, en dat is precies de wijze waarop deze vaas werd geboren. Een cartoon tekeningetje op een vel papier dat de moeite waard bleek om drie dimensionaal uit te werken. Dit kleurrijk vaasje zal gepresenteeerrd worden in Milaan gedurende 09-14 April tijdens de Salone/Masterly in Palazzo Francesko Turati.
De eerste belangrijke interieur beurs van 2019 laat alle nieuwe trends en productontwerpen zien uit de interieur sector - en trekt veel detaillisten. Op de IMM KOLN beurs vind je echt een enorme variëteit qua product ontwerpen en interieur ideeën, werkelijk in elke stijl. Voor deze gelegenheid hebben we onze derde stand ontworpen voor het Nederlandse meubelmerk Pode waar wij de art direction over voeren. Nu correspondeert het beeld van het magazine ook met de drie dimensionale vertaling van de stand. Weer een stap verder…
De tafelserie Tubble van Roderick Vos is allesbehalve rechttoe-rechtaan. De mooie, organische vorm van het blad geeft een vriendelijke, stijlvolle uitstraling. Bovendien heb je keuze uit tal van materialen en kleuren. Wat dacht je bijvoorbeeld van drie prachtige tinten marmercomposiet die klinken als ijssmaken: Calacatta, Grigio Carnico en Fior Di Pesco. Daarnaast kun je kiezen voor massief eiken in alle Pode-beitskleuren of voor gelakt mdf. Welk materiaal je ook kiest, het blad heeft altijd een mooie, schuine rand, voor net dat stukje extra uitstraling. Het onderstel is gemaakt van hoogwaardig aluminium, dat je kunt laten uitvoeren in alle Pode-epoxykleuren, of optioneel in lak. En nu we het over mogelijkheden hebben: Tubble is er in drie verschillende formaten: Small, Medium en Large.
Voor onze ontwerpstudio is het echt een genot om Art Directorship te voeren over het Nederlandse merk Pode. Een merk dat nu zelfs zijn weg vindt naar liefhebbers door heel Europa. Het totaalbeeld is nu verrassend, kleurrijk en creatief. Iets wat wij, en het Pode team erg belangrijk vinden. We geven vorm aan een complete lifestyle collectie, waarmee je je hele woonkamer kunt inrichten. Dat was ook ons doel drie jaar geleden toen we aan deze taak begonnen. We werken samen met gerenommeerde binnen & buitenlandse ontwerpers die hun sporen verdiend hebben, en elke keer weer innovatieve creaties afleveren. Wij proberen elk jaar de Pode-collectie een geheel eigen identiteit, in kleur, stijl en product-ontwerp te geven. Het nieuwe magazine Nummer 5 is nu gedrukt, en we zijn er meer dan trots op.
Een nieuw ontwerp van onze studio. De opvallende bijzettafel, Bayan. Een bijna Oosters uitziende trommelvorm gemaakt van een verrassend materiaal. Keramiek, in de oven gestookt en gecoat met een prachtig glazuur tint. De tafeltjes zijn er in drie kleur-schema’s. “Roderick Vos: Aziatische vormen komen vaak terug in mijn werk als inspiratie-bron. Claire & ik hebben enkele jaren in Indonesie gewoond en hebben daar voor een gedeelte onze ‘roots’ liggen. Bayan heeft een archetypische vorm, maar heeft gelijktijdig iets exotisch. Dit bijzettafeltje is een product dat echt zeer uniek is in de huidige markt van massa geproduceerde interieur producten. Bayan is een ode aan het ambacht". Prijs 195,- Euro per stuk.
Onze iconische MaMa vaas, ontworpen in 1999, is eigenlijk best wel een groot keramisch object. Dus waarom niet eens keer een kleiner vaasje ontwerpen voor de huidige collectie van Cor Unum? We maakten een snel computer schetsje en een bijbehorende 3d print op onze nieuwe 3d printer. Het eindresultaat leek wel een karakter uit een Disney cartoon, dat plots tot leven werd gewekt. Daarom vonden we de naam Doodle- krabbeltje- ook passend voor dit ontwerp. De charmante basisvorm bleek veelbelovend en straalde minimalisme uit. Maar het is toch best een ingewikkeld te produceren ding, zo’n vaas. De koper heeft natuurlijk totaal geen idee hoeveel kennis en kunde nodig is van de Cor Unum vaklieden om tot een mooi eindresultaat te komen. Ga eens een kijkje nemen. En er is nog mee goed nieuws: men houdt weer van keramiek. Na de 20-e eeuw van ‘plastics & massa produktie’ is er nu weer aandacht voor het handgemaakte product. Keramiek wordt, zeer terecht, weer gewaardeerd. Cor Unum produkten zijn eerlijke en authentieke produkten met een prachtig verhaal. ‘Doodle’ gaan we in het eerste kwartaal van 2019 introduceren. Met dank aan Marlies Crooijmans van Fabrique Ceramique en Lotte Landsheer van Cor Unum!
Coming soon: http://www.corunum-ceramics.nl/nl
Claire Vos: ‘Let’s take some wonderful cotton chenille, a beautiful tuft of wool and a huge dose of 70s retro. For me personally, these were just the right components for Punto; an enchanting timeless rug. Punto pampers you with an abundance of circles that together form a beautiful composition. For me the ideal foundation for a living room full of stylish ambience. With three jacquard woven colour variations, this design became a wonderful addition for the Pode collection.’
Geweldig om een ontwerp van mijn vader uit 1981 voor Holborn (Born in Holland) terug te zien via Designboom. Het blijft een beauty!. DOCUBITE ontwikkelde een serie van gifs
onder de noemer 'I am a computer’. Een ode aan zestien iconische computer ontwerpen uit de 20-e eeuw. Al deze ontwerpen zijn niet super snel, maar wat geeft ’t? Ze zijn allemaal een genot om naar te kijken. ‘I am a computer’ viert het ontstaan van desktop computers uit een ogenschijnlijk kleurloze periode in industrial design.
https://www.designboom.com/art/docubyte-i-am-a-computer-animated-gifs-05-24-2018/
Claire Vos; 'bij deze nieuwe collectie voor Textiles & More ben ik uitgegaan van een andere techniek, de printtechniek. Voor mijzelf gaf dit veel mogelijkheden voor het dessin omdat ik bij deze technologie veel makkelijker kleuren en kleurverlopen heb kunnen toepassen. Bij het weven van gordijnstoffen ben je altijd toch wat beperkter. Bij deze printtechniek ben ik een beetje op een airbrush achtige wijze aan de slag gegaan waardoor er een soort van drie dimensionale diepte in de stof is ontstaan. Optische effecten zijn daarom min of meer het thema in deze collectie, genaamd Gravity. De collectie bestaat uit 4 prints: Rain, Knit, Clan & Paperclip, gerealiseerd in diverse stof kwaliteiten, van satijn tot voile.'
Ons behang ontwerp in de New York Times
https://www.nytimes.com/2018/05/02/style/where-is-design-going.html
Thanks NLXL https://www.nlxl.com
Wandtegels worden de laatste tijd als het ware een beetje bevrijd van hun enigszins beperkte rol voor het interieur. Ze komen weer terug en wij zien keramiek de laatste tijd weer meer binnenshuis toegepast. We kregen gelijktijdig dezelfde ingeving toen NLXL Mr & Mrs Vintage ons vroeg een ontwerpvoorstel voor nieuw behang in te dienen. Waarom geen echte drie dimensionale tegels ontwikkelen, deze fotograferen en dit zo vakkundig laten printen dat het behang van een afstand gewoon op een echte keramiek tegelwand lijkt? Dit project liep qua tijd totaal uit de hand maar het eindresultaat maakte alles weer goed. Er werd ons gevraagd een recent portret van ons te sturen voor de introductie van dit behang maar soms moet je je vak gewoon niet al te serieus nemen. Introductie van de ontwerpen voor NLXL zal plaatsvinden op de Salone del Mobile -Rossana Orlandi-.
Een kleur wordt beschouwd als zwart wanneer deze zo donker is dat er geen tint of verzadiging te onder-scheiden is. Een oppervlakte, zoals bij deze zwart geglazuurde keramische vaas, heeft een zwart voorkomen als er zeer weinig licht wordt terug-gekaatst. Het meeste licht dat op het voorwerp valt wordt in dit geval door de zwarte glazuur-tint geabsorbeerd. Onze MaMa vaas is vanaf haar 'geboorte' alleen maar in een witte glazuurkleur geproduceerd. Maar anno 2018 we waren niet wars van een experiment: nu blijkt dat deze zwarte variant -in mijn ogen- eigenlijk nog veel mooier is. Daarom zijn er nu meerdere glazuurkleuren toegevoegd aan de MaMa vaas uit de Cor Unum collectie.
Mijn dressoir Montigny no.4 is nu weer heelhuids terug van een show uit St. Moritz, genaamd NOMAD. Dit is een kunstbeurs voor verzamelaars van design, waarbij internationale galeries het werk van hun kunstenaars tonen. Ondanks het feit dat ik mij zelf allesbehalve kunstenaar voel -ik probeer gewoon als produkt ontwerper mooie dingen te realiseren-, is het fijn te ervaren dat het werk van onze studio wordt gewaardeerd in het buitenland. Priveekollektie vertegenwoordigt internationaal erkende kunstenaars en designers, en selecteert jonge, opkomende talenten om hun werk te exposeren. Het belangrijkste is de combinatie van hedendaagse kunst en limited-edition design, die elkaar aanvullen en verbinden. Priveekollektie neemt naast de eigen exposities ook deel aan erkende, internationale kunstbeurzen in o.a. Basel, Miami, Londen en New York, voor zowel hedendaagse kunst als design.
Mijn Ishi stoel en tafel voor het merk Linteloo hebben een interessante combinatie tussen geometrische en organische vormgeving, een typische signatuur van mijn werk realiseer ik me. Ontwerpen op haar meest effectieve manier is altijd een proces van vallen en opstaan. Bij de Ishi stoel was ook dit zeker het geval. Met deze abstracte maar ook speelse vormgeving probeer ik zo minimalistisch mogelijk te ontwerpen zonder dat dit ten koste gaat van sterkte van de stoelconstructie. En wat is 'ie mooi met dat geperste leer aan de binnenzijde van de zitschaal.
Keramiek begint steeds meer geaccepteerd te worden binnen het hedendaagse interieur. Daarom leek ons idee om drie dimensionaal behang op een twee dimensionale manier te vertalen een interessant basisconcept. Na veel geëxperimenteer kwamen we op drie mooie grafische vormen voor de tegels. We moesten vervolgens vormen frezen, gipsen vorm-mallen maken, deze weer gebruiken om gietklei in af te gieten. Daarna alle afgegoten vormen in de oven stoken, om dit dan weer fotograferen. Kortom, het was een hele rit. Maar soms moet je gewoon op je gevoel afgaan en dingen doen die gewoon leuk en de moeite waard zijn.
Joshh& is een nieuw nederlands merk gespecialiseerd in glas. Een interessante collectie dat zeker de aandacht verdient. Deze nieuwe produkten uit deze collectie bestaan uit veelkleurige moderne ontwerpen van veelal jonge ontwerpers met Thomas Eurlings aan het roer als art director. Een bijzonder initiatief. Mijn idee voor ‘Loop’ bestond uit vier, met Uv lijm aan elkaar verbonden glasdelen van gehard en gekleurd glas. Vanuit elke hoek bekeken bleek het een verrassend no-nonsense ontwerp. Ook omdat je 2 van deze vorm-identieke basis elementen kan samenvoegen in een O of S vorm, maar tevens gewoon separaat kunt toepassen. Bij het gehele ontwerpproces houd ik er van om zoveel mogelijk te simplificeren. Ontwerp Loop is bijna van een kinderlijke eenvoud.
Voor dit stoelontwerp ben ik op een meer sculpturale manier aan de slag gegaan. Ook omdat deze uit eiken gemaakte stoel voor een groot deel moet worden gemaakt met de stoom-buig techniek. De details die je ziet in het onderstel met haar gebogen poten, maar ook het mooie rugdeel, maken dit prototype een voor mij interessante vormstudie. Torro straalt degelijk ouderwets vakmanschap uit maar dit stoeltje blijft onmiskenbaar modern. En ja, zo'n stoeltje is gewoon in nederland te produceren!
Dit ronde karpet is gebaseerd op vlechtwerk patronen en lijkt bijna geinspireerd op een beeld van het universum. Maar dan wel met een vreemd 2 dimensionaal vlechtwerk dat alles ogenschijnlijk bij elkaar houdt. Dit karpet heeft een mooie visuele balans ondanks haar asymmetrisch beeld. Dit voorstel voor een handgeknoopt tapijt, genaamd Bow -strik-, is een concept ontwerp van Claire Vos. Deze fijne mix van lijnen en patronen maken dit concept nu al tot een artisanaal ontwerp. Nu aan de slag!
Claire Vos; 'bij deze nieuwe collectie voor Textiles & More ben ik uitgegaan van een andere techniek, de printtechniek. Voor mijzelf gaf dit veel mogelijkheden voor het dessin omdat ik bij deze technologie veel makkelijker kleuren en kleurverlopen heb kunnen toepassen. Bij het weven van gordijnstoffen ben je altijd toch wat beperkter. Bij deze printtechniek ben ik een beetje op een airbrush achtige wijze aan de slag gegaan waardoor er een soort van drie dimensionale diepte in de stof is ontstaan. Optische effecten zijn daarom min of meer het thema in deze collectie, genaamd Gravity. De collectie bestaat uit 4 prints: Rain, Knit, Clan & Paperclip, gerealiseerd in diverse stof kwaliteiten, van satijn tot voile.'
De eerste belangrijke interieur beurs van 2018 laat alle nieuwe trends en productontwerpen zien uit de interieur sector - en trekt veel detaillisten. Op de IMM KOLN beurs vind je echt een enorme variëteit qua product ontwerpen en interieur ideeën, werkelijk in elke stijl. Voor deze gelegenheid hebben we een nieuwe stand ontworpen voor het Nederlandse meubelmerk Pode waar wij de art direction over voeren. Wat een feest.
Goods is initiatiefnemer van de ontwikkeling van nieuwe producten. Van een idee of ontwerp. Als het product idee in de Goods collectie past, wordt samen met de ontwerper gewerkt aan het productierijp maken van het ontwerp. Goods ontwerpen zijn inmiddels te vinden in internationale musea, zoals het Museum of Modern Art in New York en het Design Museum in IJsland. Ook wordt de collectie wereldwijd verkocht. Daarom ben ik ook zo blij dat mijn blaker haar weg in deze collectie heeft gevonden. Dank, Frank! Goods is gevestigd in de Garage Notweg in Amsterdam Nieuw-West.
'Kom binnen, in de wereld van Pode. Je kent ons misschien van het meubelmerk Leolux maar hier willen we je graag voorstellen aan het vernieuwde Pode. Dit designmerk heeft een fantastische ontwikkeling doorgemaakt, van meubelmerk tot lifestylemerk. Dat is mede te danken aan Claire en Roderick Vos die zich als designers én artdirectors over Pode ontfermd hebben'.
-Sebastiaan Sanders, directeur Leolux en Pode-
De wereld van Melloo draait helemaal om jou. Met drie banken, veertien elementen kun je dit ontwerp precies samenstellen zoals jij het zelf voor ogen hebt. Dit aanbouwprogramma daagt je uit om je creativiteit de vrije loop te laten. Uniek voor Melloo zijn de ronde hoekelementen, waarmee je je eigen comfortabele landschap bouwt. Een mooi detail is de wijze waarop de Melloo-elementen steeds met één poot aan elkaar worden gekoppeld. En je kan bovendien veel meer composities creëren dan alleen een rechthoekige opstelling. Dit ontwerp voor het merk Pode is het meest complete programma uit haar collectie, met veel toepassingsmogelijkheden. Dit, zodat je dan de beste ruimtelijke oplossing kan bedenken voor je eigen ruimte. Wees je eigen ontwerper.
Onze eetkamertafel Fynch, ontworpen in 2017, is onmiskenbaar Pode. Wat meteen opvalt, zijn de twee zwevende gelamineerde houten bladen. Het blad rust op een stalen frame, zorgvuldig vervaardigd uit laser-gesneden buizen, die op een verrassende wijze aan elkaar zijn gelast. En de subtiele inkeping waarmee het blad het ronde buis-frame omarmt, maakt dit ontwerp compleet . Fynch is gewoon bijzonder door haar eenvoud.
Roderick Vos: ‘De eikenhouten Ishi stoel en tafel heeft ovaal gevormde poten, bijna aerodynamisch qua uiterlijk. Ook mooi dat de achterpoten aan de bovenzijde nergens aan vast zitten. Mooie lange achterpootjes heeft altijd mijn persoonlijke voorkeur. Een hoogstandje voor een cnc frees machine! De poten van deze ISHI stoel zijn kruislings aan elkaar verbonden en verlijmd waarbij een zeer sterke constructie verbinding ontstaat. Met dit abstracte ontwerp met haar speelse vorm, heb ik geprobeerd om eenvoud in vorm en techniek naar een mooi totaalbeeld te vormen. Ishi heeft echt mijn signatuur; een harmonieuze samensmelting van vorm en techniek. Het is 1 van mijn betere stoel-ontwerpen.'