Verhalen

22.4.2017
Ishi, een tafel als sculptuur, Salone Del Mobile 2017 Milaan

Roderick Vos: ‘De eikenhouten Ishi tafel heeft ovaal gevormde poten, bijna aerodynamisch qua uiterlijk. Een hoogstandje voor een cnc frees machine! De poten van deze ISHI tafel zijn kruislings aan elkaar verbonden en verlijmd waarbij een zeer sterke constructie verbinding ontstaat. Er was dientengevolge geen extra horizontale balk meer nodig om de 2 setjes poten met elkaar te verbinden, en hierdoor was het mogelijk om deze poten rechtstreeks aan het bovenblad vast te zetten. Het resultaat geeft een bijna sculpturaal beeld. Met dit abstracte ontwerp met haar speelse vorm, heb ik geprobeerd om eenvoud in vorm en techniek naar een mooi totaalbeeld te vormen. Ishi heeft echt mijn signatuur; een harmonieuze samensmelting van vorm en techniek. Het is 1 van mijn mooiste tafels!'

Lees meer
20.4.2017
Dune, gepresenteerd tijdens de Salone Del Mobile 2017 Milaan

Roderick Vos: De zitvorm van deze kruk voor het Nederlandse merk Linteloo ziet er bijna uit als een stalen zitschaal van een tractor uit de vijftiger jaren. Het ziet er modern uit en tegelijkertijd heeft dit beeld iets eerlijks en vertrouwds. Ik wilde een krukje bouwen waarbij de zitting een soort kruising zou worden tussen een zadel en tractorzit. De basisvorm bestaat uit drie uit hout gedraaide poten waarop een perfect, ergonomische ronde zitschaal uit eiken hout is geplaatst. De bijna aerodynamische vorm en de kleur van de houten zitting deed me herinneren aan zandduinen, vandaar dat we gekozen hebben voor de naam DUNE met dit project. De Dune barkruk ziet er uit alsof het in de 70 jaren al bedacht had kunnen zijn, maar het heeft gelijktijdig een zeer moderne en tijdloze uitstraling.

Lees meer
13.3.2017
Mackey & de prachtige tactiliteit van handgeweven vloerkleden

Mackay is ‘never out of style’ dankzij het tijdloze patroon dat is gebaseerd op de klassieke Schotse Argyle tartan. Breng de Highlands een stukje dichterbij, met dit ruw geweven karpetMackay is er in verschillende kleuren. Of zullen we ze misschien clans noemen? Moa heeft een lichte, grijsbruine ruit, afgezet met een lichtgele rand, en het ruitpatroon van Liath is juist geel en groen. In Dorcha zijn twee blauwtinten met elkaar verweven en tot slot kent Pinc een wisselwerking tussen meerdere tinten rood.

Lees meer
16.1.2017
De pode Stand, een gevecht met ruimte

Imm Keulen 2017; voor het meubelmerk Pode was een belangrijk moment aangebroken. We zouden voor de eerste keer op de internationale meubelbeurs van Keulen komen te staan met onze nieuwe ontwerpen, en er moest een stand worden ontworpen. De grote uitdaging bleek de oppervlakte. We moesten op een vlak van negen bij negen meter een spannende presentatie creëren, en dat bleek een echte uitdaging. Om extra visuele diepte te realiseren vanuit de gangpaden zijn we ruimtes diagonaal gaan plaatsen op het vierkante vlak. Door de ruimtes in vieren te delen en gelijktijdig doorkijkjes te maken, kregen we toch nog een mooi eindresultaat. Geheel onbedoeld kregen de explosie van vormen & kleuren, een bijna Memphis achtig uiterlijk. Maar we moesten uiteindelijk ook een statement maken als nieuwkomer! Onze stand is datzelfde jaar terecht-gekomen in het gerenommeerde boek van Frame Publishers, 'Grand stand 6'. Het is niet voor niets geweest.

Lees meer
22.12.2016
Golden Nugget, het multi-functionele bijzettafeltje

Traditionele productie processen zijn altijd een bron van inspiratie voor Studio Roderick Vos.Roderick Vos: ‘nadat we de techniek van het plaatstaal vouwen begrepen en onder de knie hadden, zijn we begonnen met het bedenken van een interessant concept voor een compact multi-functioneel bijzettafeltje uit 2 mm plaatstaal. Omdat we de vorm er natuurlijk aantrekkelijk uit moest zien hebben we geprobeerd de rand van het bovenblad blad- als een soort bloemvorm- om te vouwen. We noemen ‘m Golden Nugget omdat de goudkleur onze favoriet is, maar dit tijdschriften tafeltje is ook te krijgen in meerdere kleuren uit de PODE Batch serie. (Azzurite, Amethyst, Raven, Papyrus en Oxide).

Lees meer
20.12.2016
Keramisch marmer, niet van echt te onderscheiden

De ontwikkeling van keramisch marmer is onvoorstelbaar en eigenlijk niet van echt te onderscheiden. De kleuren, de aderen en patronen zijn tot in de perfectie nagebootst en zeker niet kitscherig. Voor mijn Hux eetkamertafel project heeft dit materiaal een extra pluspunt. Deze keramische bladen uit Italie zijn zeer onderhouds-vriendelijk en ijzersterk. Het enorme voordeel is dat ik zo'n flinterdun keramisch blad op een hele lichte stalen basis heb weten te verlijmen. Hux is een zeer stabiele trillingsvrije tafel maar wel met een mooi dun bovenblad. En daar was het mij allemaal om begonnen.



Lees meer
20.11.2016
Isola meets Isola
Lees meer
21.10.2016
Montigny, weer terug van Art Basel

Art Basel heet elk jaar in juni kunstliefhebbers uit de hele wereld welkom. Het is de beroemdste van alle internationale kunst en design beurzen. De New York Times kwalificeert deze beurs als Olympiade van de kunst”, het Parijse dagblad Le Monde als “De beste ter wereld” en de Frankfurter Allgemeine Zeitung kopt “Kunst in haar beste vorm”, terwijl Vogue hem “Het mooiste hedendaagse museum ter wereld” noemt. Wow, en daar staat dan zomaar mijn kastje tussen al dat andere moois.

Lees meer
19.10.2016
Een Tompouce vaas

Bied mee op 'designertompoucen' voor de linda foundation. Roderick Vos en Anne-Claire Petit zijn twee van de vier ontwerpers die in de speciale uitgave TAART. -van LINDA voor HEMA’s 90ste verjaardag- aan de haal gingen met de befaamde HEMA-tompouce. Roderick toverde zijn strakke MaMa-vaas om tot een tompoucevaas en Anne-Claire maakte een gehaakt tompoucekussen. Heerlijk hysterisch. En hoe mooi: de items worden geveild voor de Linda foundation. Roderick: ‘ik vind het niet meer dan logisch om gezinnen in Nederland die het financieel zwaar hebben, te steunen. Kinderen hebben prikkels nodig, of het nou om sport gaat of gewoon lekker knutselen’.

Lees meer
17.10.2016
Vaasje voor 1 bloem, Dutch Design Week 2016

Mijn ‘1 bloem vaasje’ viert de schoonheid van de enkele bloem. Deze kleine porseleinen vaas heeft als basis een water container voor stabiliteit en daar waar deze ovalen basisvorm versmalt naar de hals, hebben we een draaiing in de nekvorm gemaakt. "Soms zegt een bescheiden klein prachtig ontworpen vaasje met maar 1 bloem meer dan een geheel boeket”. Dus geen trieste pogingen meer om twaalf rozen in een lege, aan de bovenzijde doorgesneden, plastic 2 liter fles te plaatsen….! Hier is de juiste vaas voor je enkele, unieke bloem.

Photography: Studio Boot.

Lees meer
16.10.2016
Swell, art deco uit de 21e eeuw

Met deze, op de Art Deco geïnspireerde serie Swell wordt elke bank omgetoverd tot een uitnodigend kleurspectakel. Deze jacquard weefsels kenmerken zich door een sterke dynamische lijnvoering, opgebouwd uit geometrische patronen, zoals cirkels en verticale lijnen. Gecombineerde lichte kleuren of juist warme diepe tinten zoals mosterd, turquoise, en roodtinten voeren de boventoon. Het beeld van deze serie plaids is bijzonder veelzijdig omdat het motief aan de voorzijde van de plaid anders is dan aan de achterzijde van het ontwerp.

Lees meer
24.4.2016
Transit, wat een comfort!

Ik houd van mooie vormen, maar ergonomie is altijd erg bepalend in mijn ontwerpen. Bij model Transit hebben we bewust gezocht naar ’The best of both worlds’. In samenwerking met het Pode team is er daarom erg veel aandacht besteed aan het zitcomfort. We hebben een fauteuil voor de woonkamer gecreëerd, waar je gewoonweg lekker lang in wilt blijven zitten. Fauteuil TRANSIT is er in een hoge en lage rugvariant : hopelijk een klassieker in de dop door zijn authentieke, tijdloze uitstraling." De tijd zal het leren.

Lees meer
22.4.2016
Kussenkast met een aziatische vleug

Ik heb altijd veel waardering gehad voor de chinese meubelkunst. De kwaliteit van ambacht is van een verbazend hoog niveau als je naar die oude meubelstukken kijkt. Ingenieus qua verbinding en altijd prachtig van verhouding,  maat en vorm. Eigenlijk zie ik deze houten ontwerpen van kasten, banken en bedden altijd als een soort voorloper van het minimalisme. En het blijven voor mij nog steeds inspirerende ontwerpen, zelfs al zijn ze zo oud. Voor het nederlandse merk Pode hadden we een display nodig voor in de winkel. Gewoon een mooie kast om textiel in te kunnen leggen zoals plaids of kussens. Geinspireerd op de vormen van de oude chinese meubelkunst ben ik begonnen met de realisatie van een uit plaatstaal gevouwen kast. De kast is klaar en wat is deze verrassend mooi geworden. Misschien moeten we 'm maar op de markt brengen.

Lees meer
21.4.2016
Fold & vouwen met stof

Bij dit ontwerp stond mij een familiebank voor ogen, een bank voor zowel jong en oud. Gewoon simpel en niet te ingewikkeld. Door de bekledingsstof te vouwen en zo min mogelijk te versnijden, ontstond deze innovatieve en minimalistische bank. Vandaar ook haar naam Fold. Ik heb een voorliefde voor comfortabele kussen-banken, maar voor dit ontwerp heb ik het beeld van losse kussens juist vermeden, zodat er een mooie abstracte basisvorm ontstond zonder een overdaad aan detaillering.

Lees meer
18.4.2016
Gloss & de schoonheid van epoxy

De glans van epoxy heeft mij altijd al gefascineerd. Het is bovendien een bijna magisch materiaal om mee te mogen werken. Door dit materiaal in vloeibare vorm over een gelamineerde fineerplaat te gieten ontstaat een prachtige diepte, en bijna waterachtig effect. Verschillende experimenten met fins vuren, beits en epoxy heeft een diverse serie van 5 zeer heldere kleurtinten opgeleverd. De structuur van het hout wordt nu als het ware uitvergroot door een heldere, sterke en slijtvaste hars over de houten onderplaat te gieten. De schoonheid zit ‘m immers in de bladen en door de steeds unieke vingerafdruk van het fineer is elke salontafel een juweel op zich.

Lees meer
2.4.2016
Yukiko, een 'lampion' uit staal

De materialen om een traditionele Japanse lampion te maken variëren: hout, bamboe, rotan, of draadstaal voor het frame; papier of zijde voor de lampenkap. Kijk bijvoorbeeld naar het prachtige oude werk van Isamo Noguchi’s lichtsculpturen uit de zestiger jaren. Waarom zouden we niet dit oude decoratieve concept kunnen vertalen naar een moderne hedendaagse staande lamp gemaakt van laser gesneden plaatstaal? In de oude tijden, wedijverden japanse kunstenaars met elkaar om lampenkappen te maken van uitzonderlijke schoonheid, functionaliteit, design, en decoratie. Yukiko is mijn 3 dimensionale vertaling van de oude lampion naar de 21e eeuw. Met deze lamp onderzocht ik de krachtige combinatie van esthetiek, translucentie en decoratie.


Lees meer
17.1.2016
Seasons, tuften in gelaagdheid

Een serie kleurijke karpetten ontworpen door Claire Vos. Karpetten hebben in het algemeen een vaste omlijsting en vormen een geometrisch vlak in het interieur. Mijn uitgangspunt van de Seasons Collection is om die omlijsting te doorbreken en meer functie aan het karpet te geven dan alleen een mooie prent op de grond. De afzonderlijke kleurvlakken krijgen door het plaatsen van diverse zitelementen op het karpet een eigen toepassing. Het karpet nodigt de gebruiker uit om een fauteuil bij het hoge zachte getufte gedeelte in het midden te positioneren en een bank of hoekbank bij of om de 90 graden hoek te plaatsen. De overige afgeronde hoeken versterken de diverse functies. Door variatie in de diktes van de wollen garens en niveauverschillen in de tuft techniek, krijgen de “Seasons” karpetten een extra gelaagdheid.

Lees meer
19.12.2015
Isamo, een kaarsenhouder met een twist

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen. Al sinds zijn vroegste jeugd was ontwerper Roderick Vos gefascineerd door het gietproces bij het maken van tinnen figuurtjes. Voor zijn EU-kandelaar koos hij ervoor de twee modellen, een enkele kandelaar en een zesarmige, met deze giettechniek, maar nu met aluminium in plaats van tin. In dit gietproces worden hele grote metalen mallen voorverwarmd en gevuld met vloeibaar aluminium dat tot 800 graden wordt verhit. Deze kandelaar met zijn industriële look kan zowel voor kaarsen als voor theelichtjes worden gebruikt. Je draait hem gewoon even om.

Fotografie: Marie Cecile Thijs

Lees meer
16.12.2015
Tulpenvaas, een hollands icoon

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen. Deze iconische vaas van aardewerk met de naam ‘MaMa Vase’, is een ontwerp van mij uit 19.99. Mijn inspiratiebron voor dit ontwerp waren de fascinerende basisvormen met hun ogenschijnlijke eenvoud en schoonheid, die je vind in de natuur . Het ontwerp van de MaMa vaas is geïnspireerd op verschillende structuren en celdelingen die we vinden in de biologie. Fotografie: Marie Cecile Thijs.

Lees meer
15.12.2015
Koektrommel & het persen van bakeliet

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen. Dit ontwerp kwam uit mijn persoonlijke fascinatie voor de oude productie techniek om bakeliet te vormen, een combinatie van industrieel persen en polijsten. Liefhebbers van antiek vechten nog altijd om een kans om hun collectie aan te vullen met vintage bakelieten gebruiksvoorwerpen en sieraden. En met zijn gladde oppervlak is deze bakelieten koek-trommel zeker een hommage aan een van de vroegste en meest veelzijdige soorten plastic. Het wordt gemaakt door een van de laatste nog bestaande bakelietfabrikanten in Nederland, genaamd De Bakelietfabriek. Deze 21e-eeuwse bakelieten koektrommel geeft het huis een tijdloze noot en heeft het in zich om een verzamelaarsstuk te worden.  Fotografie: Marie Cecile Thijs.

Lees meer
14.12.2015
Dutch Chocolate, bonbons ontwerpen

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen. Dit bittere drankje kwam voor het eerst naar Europa in 1528. Vandaag de dag is de productie en consumptie van chocola een wereldwijd gebeuren. Wij kwamen er dan ook achter dat het inmiddels een hele uitdaging is om nieuwe vormen te bedenken voor een ogenschijnlijk simpel product  Wij hebben een simpel kruisvormig greepje in de vorm van een kroon weten te maken. Ik selecteerde de persoonlijke smaakfavorieten van mijzelf. Chocolade-espresso, aardbei-basilicum, witte chocolade-passievrucht, sinaasappel-kruidnagel en bosbes-zwarte bes/munt.

Lees meer
14.12.2015
Dutch Tea, een theeservies

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen. Thee kent een duizendjarige verbintenis met de geschiedenis, maar de wereld leerde de theepot pas veel recenter kennen. Deze unieke aardewerken theepot en bijpassende kopjes worden exclusief gemaakt door de oudste keramiekmakers van Nederland, Koninklijke Tichelaar Makkum (1572), een bedrijf dat wereldwijd vermaard is om zijn handgemaakte keramiek. De enorme schat aan kennis en ervaring die dit bedrijf over de jaren heeft opgebouwd zijn van onschatbare waarde. Fotografie: Marie Cecile Thijs.

Lees meer
13.12.2015
Een EU das voor de ministers

Het Nederlands voorzitterschap Europese Unie 1e helft 2016 is niet zomaar wat. Van 1 januari tot en met 30 juni 2016 vervulde Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Vanuit het Ministerie van buitenlandse zaken werd onze studio gevraagd een EU das te ontwerpen voor ministers en hoge ambtenaren. En dat is een hele eer. We maakte twee varianten: 'Royal blue & Dutch orange'. Het patroon op deze zijden das is gebaseerd op het EU logo. En nu stoeien met die dubbele Windsor.

Lees meer
11.12.2015
Glasblazen, een smenwerking met Royal Leerdam

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen. Glasblazen. De kunst om vormen te maken uit glas dat verwarmd wordt tot het dik en vloeibaar is, om vervolgens via een buis 'bellen' te blazen. Het klinkt heel erg technisch, maar het kunstige ambacht glasblazen draait eigenlijk helemaal om de passie van de individuele glasblazer. Ieder mondgeblazen glazen stuk is eigenlijk een uniek handgemaakt product. Er brak een nieuw tijdperk voor het Nederlandse glasblazen in de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw, onder aanvoering van een aantal geweldige ontwerpers zoals Chris Lebeau en Andries Copier. Dit kristallen EU-glas ontwerp is een persoonlijk hommage van mij aan de Nederlandse glasblazer Andries Copier en de traditionele glasblaaskunst, een ambacht dat in deze eeuw al haast vergeten raakt.  Fotografie: Marie Cecile Thijs.

Lees meer
10.12.2015
Dutch dinner, een project voor Minbuza

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen. Dit tafelkleedontwerp verkent de eigenschappen van damast, wat tot de oudste weefpatronen ter wereld behoort en teruggaat tot de Byzantijnse tijd. Dankzij een unieke productiemethode lijkt damast licht te geven, want het patroon vangt en weerkaatst het licht op een andere manier dan de achtergrondstof. Voor haar eigen versie koos Claire Vos voor een lichtgrijze katoenen ruit die overloopt naar een de ondergrond van crèmekleurig linnen. De EU-tafelkleden, die zijn gemaakt van 50% ecologisch katoen en 50% ecologisch linnen, worden geweven in één van de oudste Nederlandse textielfabrieken.  Fotografie: Marie Cecile Thijs.

Lees meer
1.12.2015
Bakeliet, wat een genot om daar wat mee te maken

Ik heb mij altijd erg aangetrokken gevoeld tot een veel gebruikte kunststof soort uit de vorige eeuw, genaamd bakeliet. Het materiaal heeft een mooie glans en is vrij hard qua materiaal. Bakeliet veroverde de markt op het moment dat de stijlbeweging Art Deco in zwang was. Veel bakelieten voorwerpen uit die tijd zijn dan ook juweeltjes van Art Deco-vormgeving en daarom geliefd bij verzamelaars. Misschien dat ik mede daarom ook zo dol ben op dit materiaal. De vormen van deze produkten die ik zag als kind spraken enorm tot mijn verbeelding. Daarom was het een genot om met de laatste bakeliet fabriek -habatec- in Nederland nog koektrommels te kunnen persen met dit materiaal. Een ode van mij aan een bijna vergeten materiaal. En ja, de koektrommels zijn binnenkort te koop via onze webwinkel.

Lees meer
22.4.2015
Cavaletta, een lineair onderstel met een organische zitschaal

Eindelijk heb ik in samenwerking met Designonstock een gestoffeerde stoel kunnen maken uit een basis-materiaal dat mij al jarenlang blijft boeien: plywood, hoogwaardig multiplex. Hout dat laag over laag over laag onder hoge druk is verlijmd, op zo'n manier dat het flexibel is en toch ijzersterk. Allereerst kan je de zitschaal mooi dun houden, terwijl je toch een sterke basisvorm hebt met een verende, flexibele rug. Om de fijnheid van de schaalvorm te benadrukken hebben we gebruik gemaakt van een buisframe onderstel, maar dan wel zo dun mogelijk. De schoonheid van dit stoeltje zit natuurlijk ook nog in de achterpoten, met het prachtige kunststof dopje dat we speciaal voor dit project hebben ontwikkeld. Er ontstaat door het wat hogere onderstel aan de achterzijde een soort 'insect op poten’, vandaar de gedachte om deze stoel CAVALLETTA/ (sprinkhaan) te noemen…! '

Lees meer
21.4.2015
De MaMa vaas, nu weer in productie

Vazen kunnen op een mooie manier bloem arrangementen tonen. Maar ze moeten natuurlijk ook gewoon mooi van zichzelf zijn. Dit was eigenlijk mijn basis concept toen ik in 1999 een vaas vorm uit steengoed bedacht. Ik wilde dat de vaas, zelfs al werd deze niet gebruikt, ook gewoon als pronkstuk op tafel zou blijven staan. Mijn oorspronkelijke gedachte is inmiddels waarheid geworden. Ik zie de MaMa vaas geregeld in een interieur zonder dat daarin bloemen zitten. Vanaf April 2015 zal deze iconische vaas, nu geproduceerd door Cor unum, gewoon weer verkrijgbaar zijn via onze webshop. Met dank aan Cor Unum !

Lees meer
20.4.2015
De chaton-zetting, een bijzettafel als sieraad

De chaton-zetting is veruit een van de meest gebruikte type zettingen waarbij de edelsteen als het ware wordt vastgeklemd door vier of zes poten. Deze basale constructie is nog steeds ongeëvenaard mooi, en eigenlijk mijn bron van inspiratie voor mijn nieuwe serie ontwerpen voor het Nederlandse meubelmerk Linteloo. Door het verspiegelde glas als een soort edelsteen vast te klemmen aan het stalen onderstel ontstond deze innovatieve tafelserie voor het merk Linteloo. De Ruby tafels zijn een ode aan het vakmanschap van de edelsmeden uit de vijftiger jaren. Voor de ontwikkeling van deze tafelbladen hebben we gebruik gemaakt van een procedé waarbij we Italiaans gekleurd hardglas op een unieke wijze hebben laten verzilveren. Door de breking en weerkaatsing van het licht in het reflecterende tafel oppervlak,worden de Ruby's als het ware 'edelstenen' voor het interieur!


Lees meer
20.4.2015
Chablis licht-object voor Chateau de la Resle

Mijn ontwerp voor de Chablis kandelaar voor het Franse merk Chateau de la Resle is een ode aan de sensuele rondingen van de wijnflessen uit Bourgondië in het algemeen en de internationaal vermaarde Chablis in het bijzonder. Ik heb een nieuwe kandelaar gemaakt die letterlijk de kroon op iedere fles Chablis betekent, en daarmee heb ik een pièce de mileu gemaakt dat je zo voor je ziet op de eettafel in een chateau. Het maken van de gietmallen voor dit project, van zand, was een nog grotere uitdaging! Deze nieuwe ontwerpen worden tijdens de aanstaande Salone del Mobile gepresenteerd.

Lees meer
4.4.2015
Gewoon goede mallen maken

Ik heb altijd graag met het materiaal klei gewerkt, maar vooral de verwerking van gietklei tot een eindproduct heeft mij altijd geboeid. Maar je moet je als ontwerper wel het volgende realiseren: als je de vaardigheid in het bedenken  van mallen niet beheerst, kan je gewoon geen goede ontwerpen in gietklei realiseren. Artistiek en technisch inzicht is onlosmakelijk met elkaar verweven. Het ene kan echt niet zonder het andere. Na jaren zwoegen kan ik pas zeggen dat ik het langzaamaan begin te beheersen. Onlangs heb ik moeder-mallen ontwikkeld voor een presentatie van mijn nieuwe vaas Nefertiti op de Salone 2015 te Milaan, waardoor de productie van deze vazen door Cor Unum enigszins wordt vergemakkelijkt. Maar laat hier geen twijfel over bestaan. Zelfs met de gipsen mallen is er nog veel kunde en vaardigheid nodig om een tot een mooi afgietsel van klei te komen van dit vaas ontwerp. Dit project is mijn persoonlijke ode aan Zweitse Landsheer, en aan een bijna vergeten tak van onze oude vaderlandse 'industrie’, nederlands keramiek!


fotografie: Marije Kuiper

Lees meer
29.3.2015
Marie Cécile Thijs & onze vaas Bloom

Gewoonweg een prachtige foto, door Marie Cécile Thijs geschoten. Haar signatuur is zeer herkenbaar. Verstilde beelden en bovendien specifiek gebruik van kleur en licht. In haar werk zie je invloeden die doen denken aan 17 oude eeuwse meesters, maar gelijktijdig is haar werk wel degelijk zeer modern. Ze speelt met haar onderwerpen en brengt ze bijna tot leven, of- het tegenovergestelde- bevriest ze als het ware in de tijd. Met soms een vleugje humor zoals deze foto van ons.

Lees meer
19.3.2015
Hexagon tafel & werken met terrazzo

Terrazzo zoals wij het nu kennen is ontstaan tijdens de Italiaanse Renaissance. Venetiaanse arbeiders vonden een nieuwe toepassing voor afgekeurd rest-materiaal uit de marmergroeve.  Ze gebruikten het op om de terrassen rond hun huizen te plaveien. Dit proces wordt ook wel terrasseren genoemd waaruit waarschijnlijk de benaming terrazzo is ontstaan. Als op de vloeren veel gelopen werd, raakten ze als het ware gepolijst, waardoor de kleine stukjes graniet en marmer op een decoratieve manier zichtbaar werden. Voor mijn Hexagon tafels voor het Nederlandse merk Linteloo heb ik eigenlijk hetzelfde basis-concept toegepast, maar wel met een speciaal ontwikkelde rubberen mal waardoor het afgietsel van blad en de drie poten als één homogene vorm aan elkaar vast zitten. Nadat de specie is uitgehard in de mal kan je de vorm eruithalen en het bovenblad polijsten, zodat alle marmersteentjes en het gekleurde glas dat in het cement mengsel vermengd zit tevoorschijn komen. Door de zeshoekige 'hexagon' vorm van dit ontwerp kan je meerdere modules eindeloos laten aansluiten om zo een groter tafel oppervlak te creeren. Het is een prachtige tafel geworden die we op de Salone del Mobile zullen tonen !

Lees meer
18.3.2015
Het Produkt dat niks werd

Kunststof spuiten met druklucht -blow molding- is een echt fascinerende technologie. Ik kreeg de kans om een productvoorstel te doen bij een interessant Nederlands bedrijf genaamd Elho. Ze produceren onder andere zeer hoogwaardige producten zoals bloempotten uit gerecycled materiaal. Een werkelijk fantastisch bedrijf. Na de collectie te hebben bekeken kreeg ik een ingeving: 'Maak een organisch uitziende container -bijna als een waterzak- en voeg aan deze basale vorm een buisvormige schenktuit en cirkelvorm als greep toe.’ Dit ontwerp werd een soort cartoon tekening. - ja, dit resultaat wat precies zoals ik het mij had voorgesteld!-  Een super ding. Het geprinte model zag er top uit, dit kon gewoon niet meer fout gaan. Niet dus: ze vonden mijn idee niet in de collectie passen. Tja, 'zelfs onze studio glijdt wel eens uit.’ Waarom vinden we mooi, wat we mooi vinden? Een leermoment dus.

Lees meer
7.3.2015
Houtdraaien, weerzien met een oude vriend

Het materiaal hout heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht op mij gehad, maar vooral het bewerken van hout op de draaibank heeft mij al vanaf mijn kunstacademie tijd gefascineerd. Ik was niet uit de houtwerkplaats weg te slaan. Met deze techniek schil je als het ware laag voor laag van een blok hout en ontdek je tijdens het houtdraaien de schoonheid, textuur en geur van het materiaal terwijl je gelijktijdig probeert het hout een mooie vorm en dus een tweede leven te geven. Onlangs kreeg ik de mogelijkheid deze mooie techniek weer op te pakken met een project voor het merk Linteloo. Ik bedacht drie uit hout gedraaide bijzettafeltjes en gaf deze de Japanse naam Kigi, een familie van bomen. Met deze Kigi tafelserie ervaar je dat de schoonheid van deze ontwerpen niet alleen zit in de basale vorm, maar tevens in de goede breedte en hoogte verhouding van het product.

Lees meer
22.10.2014
Dutch landscapes, een mooie artistieke presentatie

Het Nederlandse merk Ice International presenteert een nieuwe collectie van hand geknoopte karpetten, ontworpen door vier 'design echtparen’. Dutch Landscapes wordt gepresenteerd bij De Kazerne, in Eindhoven. We zijn de laatste weken erg druk geweest met het ontwerp van deze installatie en het het eindresultaat bleek boven verwachting. Het idee was om deze ontwerpen zwevend op te hangen aan dunne stalen kabels, die we dan gelijktijdig konden gebruiken voor de doorvoer van zwakstroom voor de led lampen die de kleden weer moesten aanlichten.

Lees meer
11.10.2014
Ice International, een inspirerende samenwerking

Claire Vos: 'Technische mogelijkheden zijn voor mij het startpunt van elk project. De bijzondere nabehandelingen en productiemethodes waar ICE International ons mee introduceerde, zijn de inspiratiebron voor mijn Dutch Landscape No.1. Dit tapijt is, als enige in de serie, met de hand getuft en vervolgens geschoren om een reliëf in het textiel te creëren. Daar zit ook een truc in: het reliëf is over de middenas in twee contrastkleuren uitgevoerd. Zo ontstaat een kameleoneffect: wie om het kleed loopt ziet vanaf iedere kant een andere kleur. Daarom zou ik mijn tapijt graag kamerbreed terug willen zien in een openbare ruimte. Het lijkt mij enorm verrassend wanneer je ergens binnenkomt en de vloer een bepaalde kleur heeft, maar wanneer je omkijkt vanaf de overzijde die kleur totaal anders is!  Het kleurenspel wordt versterkt door een degradé. Ook dat is typerend voor mijn werk: of het nu in kleur, motief of materiaal is, een verloop blijft een terugkerende inspiratie. Ik kom uit een familie met een geschiedenis van vier generaties aan textielontwerpers, dit project was een perfecte manier om mijn liefde voor textiel nog weer verder uit te werken’.

Lees meer
10.10.2014
Fuzz, een diverse familie van kleurrijke plaids

Claire Vos noemt de Bulb plaids Fashion for Furniture en dat is precies wat ze zijn; een kleurrijk accent voor het interieur. Eén dessin, drie kleurstellingen. Of zes eigenlijk, want de voor- en achterzijde van de wollen plaids hebben een verschillend kleurbeeld. De subtiele weving en afwerking maken dat ze superzacht aanvoelen. En lekker warm zijn ze natuurlijk ook. ‘Mijn voorouders zijn al generaties lang textielfabrikanten. Waarschijnlijk zit mijn liefde voor jacquardgeweven stoffen in mijn bloed. Uitgangspunt voor de serie Fuzz was de helderheid van het jacquardweefsel te optimaliseren door de toepassing van contrasterende kleuren. In het ontwerp mondt een kleurverloop uit in een duidelijk grafisch patroon. De naam Bulbverwijst naar dat vervagingseffect. De achter- en voorzijde van de wollen plaids hebben een verschillend kleurbeeld, dat maakt ze extra verrassend. Met drie kleurenthema's – Green, Blue en Pink – voegen ze echt iets waardevols toe aan het interieur. Fashion for furniture noem ik ze.’

Lees meer
9.10.2014
BimBom, het circus als bron van inspiratie

‘Nieuw voor thuis zijn deze organische gevormde zitelementen, geïnspireerd op de magische circuswereld. Roderick Vos: ‘Van jongs af aan maakte deze wonderlijke wereld een enorme indruk op mij, door de kleurrijke vormen en attributen.’ Claire Vos: ‘De grafische patronen die ik er als kind zag, de wyberdessins, bleken plotsklaps de inspiratiebron voor BimBom.’ Bij de ontwikkeling viel ineens alles op zijn plaats. De driehoekige patronen vormen gespiegeld een soort wyber. Door de verschillende kleurtinten en de decoratieve stiksels zijn deze zitelementen met recht een ode aan het circus.’

‘Circus staat voor esthetiek en perfectie. Elke voorstelling is een verhaal dat zichzelf vertelt. Voor onze samenwerking met Design on Stock geldt hetzelfde. Want een ontwerp is pas goed als je meteen voelt én ziet dat er goed over is nagedacht. Ontwerpen is oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De serie BimBom is onze persoonlijke ode aan het circus. Want werken als vormgever is, net als werken in het circus, geen baan maar een leven.’

Lees meer
5.9.2014
Don's Office, een speciaal bureau voor een excentrieke klant

Don draper’s kantoor bestaat uit een werktafel uit donker palissander met daarop een bakelieten asbak uit eind jaren 50, een Eames office chair in grof geweven oranje stof gecombineerd met chroom. Ik heb altijd gehouden van die retro look en kreeg nu de mogelijkheid hier eindelijk wat mee te doen. Ons ontwerpburo kreeg de opdracht een werkplek te creëren voor een excentrieke arts, waarop een oude burolamp van zijn grootvader moest worden geplaatst. Ik houd er van als mensen een emotionele band krijgen met een produkt, en daarom lag het voor de hand om het hele ontwerp in die specifieke vijftiger jaren stijl door te trekken. Daarom de keuze voor bakelieten contactdozen, verwerkt in het blad en een bijbehorende schakelaar. Het moest eruit gewoon uitzien als een werktafel van Sterling Cooper Draper Pryce offices uit mijn favoriete tv serie Mad Man. De afwijkend gestapelde houten ladekasten in combinatie met de zwarte aluminium gegoten poten en het bakeliet bleek de perfecte combinatie!

Lees meer
1.9.2014
Patterns, textiel ontwerpen voor Functionals.eu

Iconische textielmotieven vermengen zich en daaruit komen drie theedoeken voort, ontworpen door Claire Vos. Een traditioneel Frans patroon loopt over in een patroon uit de Nederlandse folklore. De schotse ruit versmelt met een Aziatisch thema. En als laatste verandert een Griekse sleutelvorm in een ruitpatroon. De choreografie van de dessins is uitgevoerd in grafisch zwart en wit, hoewel een heldere streep knalrood, groen of blauw iedere doek in tweeën deelt.

Lees meer
11.7.2014
Vaas voor Social Label

Een glazuur is een laagje glas waarmee een uit klei gebakken product kan worden bedekt. Het glas bestaat uit een mengsel van niet-organische mineralen: metaaloxides en - silicaten. Dit mengsel wordt met water vermengd tot een vloeistof waarmee een keramisch product wordt overgoten, in ondergedompeld of wordt gespoten. Als het product met het glazuur wordt gebakken smelt het poedermengsel tot een vaste glaslaag die zich hecht aan de gebakken scherf waarop het is aangebracht. Ik werk altijd graag met kleur glazuren maar voor dit vaas ontwerp vond ik mat wit het meest geschikt omdat de complexe kroonvorm dan het beste tot haar recht komt. Less is more.

Lees meer
9.7.2014
Waar hout en staal samenkomen

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door het H profiel. Een H-profiel is een bouwelement, een goedkoop type profiel van staal. Het wordt natuurlijk voornamelijk gebruikt in de architectuur, maar je kunt deze stalen balken ook voor andere doeleinden gebruiken, zoals een onderstel voor een tafel. Omdat ik altijd al eens met deze stalen profielen heb willen werken heb ik een serie tafels gemaakt met de naam BLAKELEY, naar de uitvinder van het H-profiel, George H. Blakeley. Het contrasterende gebruik van hout en staal, en de esthetiek die dat oplevert, gaven een interessant resultaat in de eerste prototypes die ik maakte, een bank en een eettafel. Blakeley heeft drie maatvoeringen: 200, 225 en 250 cm. De ontwerpen zijn min of meer een ode geworden aan de industriële revolutie tijdens de ‘Roaring Twenties’!  Blakeley wordt gepresenteerd door SPOINQ tijdens Maison & Objet in Parijs.

Lees meer
1.6.2014
Patterns, tafellinnen geproduceerd door textiel museum Tilburg

Damast was één van de vijf standaard weeftechnieken in de Byzantijnse en islamitische weefcentra tijdens de vroege middeleeuwen. Vandaag de dag worden damastweefsels  geproduceerd als eenkleurige weefsels van zijde, linnen, of stoffen die op linnen lijken.De lange lappen met satijn-geweven schering en inslag geven zachte highlights op de stof, die het licht op een andere manier reflecteren. De vergrote patronen in de tafellinnen-ontwerpen van Claire Vos voor functionals.eu versterken dit effect op een betoverende manier.

Lees meer
1.4.2014
Pillow cabinet, een uit plaatstaal gevouwen kast

Dit jaar vieren we de 20e verjaardag van het merk Linteloo in Milaan, en daarom besloten we een ontwerp te bedenken voor Jan’s collectie in een heel ander materiaal. De Pillow Cabinet is een moderne versie van een zogenaamde kussenkast met bollende voorpanelen die gemaakt zijn van 2mm plaatmetaal.

Het was niet gemakkelijk om mijn kussenkast van dit materiaal te maken. Er bestaan een aantal basisregels voor het werken met plaatmetaal: lange delen moet je buigen, korte delen lassen. Ik geloof dat ontwerpen van plaatmetaal de meest kostefficiënte manier zijn om een product te fabriceren, wat voor mij een goede reden vormde om met dit materiaal te gaan experimenteren. Maar: 'wat op papier werkt, werkt nog niet altijd ook in het echt, zoals je dat gepland had, en daar is een aantal redenen voor'. Bochten hebben een straal, een plaat heeft een dikte, en gereedschap heeft ruimte nodig om een plaatvervorming te kunnen maken. Het klinkt simpel, maar voor mij was ‘trial and error’ in de fabriek de enige manier om tot de beste esthetische ontwerpoplossingen te komen voor deze stalen kast.

Lees meer
30.3.2014
Chateau de la Resle, een kandelaar voor op een chablis fles

Mijn ontwerp voor de Chablis kandelaar voor het Franse merk Chateau de la Resle is een ode aan de sensuele rondingen van de wijnflessen uit Bourgondië in het algemeen en de internationaal vermaarde Chablis in het bijzonder. Ik heb een nieuwe kandelaar gemaakt die letterlijk de kroon op iedere fles Chablis betekent, en daarmee heb ik een pièce de mileu gemaakt dat je zo voor je ziet op de eettafel in een chateau. Het contrast tussen de ronde vormen van de delen waar de kaarsen in staan en het ingenieuze grafische lijnenspel zorgt voor een interessante visuele balans. Maar het maken van de gietmallen voor dit project, van zand, was een nog grotere uitdaging! Deze nieuwe ontwerpen worden tijdens de aanstaande Salone del Mobile gepresenteerd. http://www.rossanaorlandi.com

Lees meer
27.11.2013
Fayence, een oude techniek

Koninklijke Tichelaar Makkum laat met haar producten een avontuurlijke en inspirerende collectie zien van hedendaagse ontwerpen. Het is de tastbare uitkomst van de visie van het bedrijf waar het behoud en de vernieuwing van het traditionele vakmanschap centraal staan. De stukken van de collectie, waaronder mijn handbeschilderde MaMa vaas die met veel zorg handmatig wordt geproduceerd, bestaan uit serviezen, vazen en sieraardewerk. Een aantal ontwerpen behoren inmiddels tot de iconen van de Nederlandse designgeschiedenis en worden beschouwd als het cultureel erfgoed van morgen. Dat is natuurlijk leuk en aardig maar laten we vooral niet vergeten dat het gewoon gebruiksvoorwerpen blijven.

Lees meer
22.11.2013
Sonder Jansen, een unieke kantoortafel

Het architectenbureau HILBERINKBOSCH vroeg mij enige tijd geleden zeer grote werkplekken te ontwerpen voor hun client, fruit importeur SonderJansen. De prachtige aanbouw die zij voor deze klant hadden gerealiseerd deed mij denken aan de amerikaanse architectuur-stijl uit de eind 50 er jaren genaamd 'Streamline Moderne'. Het was duidelijk dat 2 boemerang achtige tafelvormen in esthetische zin het beste zouden gaan werken voor deze kantoorruimte. Na het plaatsen van de twee extreem lange tafelbladen ontstond onverwacht een soort magisch tijdsbeeld. We konden het niet laten om dit project in een soort MadMen achtige sfeer te laten fotograferen!

Lees meer
2.11.2013
Dressoir Montigny, gewoon klooien in de werkplaats

De constructivistische benadering in product-vormgeving heeft mij instinctief altijd aangetrokken als ontwerper. Kijk naar de Bauhaus beweging uit de eind 20er jaren die prachtige ontwerpen heeft opgeleverd. Toch vind ik de regel dat ontwerpen volgens methodiek alleen tot een goed ontwerp leidt onzin. Bij het ontwikkelen van mijn kast Montigny heb ik me meer laten leiden door mijn intuïtie. Soms moet je gewoon je gevoel volgen want het is een prachtige kast geworden. Montigny zal op de PAN Amsterdam en daarna op Design Miami 2013 door galerie Priveekollektie worden getoond.

Lees meer
31.10.2013
Reply Chair & mijn liefde voor plywood

Een technisch hoogstandje: deze stapelbare stoel van verschillende lagen fineer uit één stuk. Roderick Vos: ‘Voor mij is een plywood stoel uit één stuk het summum op het gebied van machinaal meubelontwerpen. We hebben verschillende experimenten uitgevoerd om deze unieke stoel te produceren, waarbij rug, zitting én poten in een en hetzelfde persproces gevormd zijn. De grootste uitdaging zat ‘m in het verkrijgen van de juiste onderlinge verhouding van druk en hitte tijdens het persproces, zodat de driedimensionale vormen van zitting en rug gecreëerd konden worden, zonder dat het hout zou scheuren. Het eindresultaat is zowel in technisch als esthetisch bijzonder geslaagd. We hebben er dan ook maanden lang aan gewerkt.Functionaliteit, comfort en charisma gaan hand in hand.’ Dit FSC stoeltje is verkrijgbaar in verschillende fineer soorten

Lees meer
30.10.2013
Keuken voor Chateau de la Resle

Enige tijd geleden kreeg ik een geweldige opdracht van Johan Bouman en Pieter Franssens om een keuken te ontwerpen voor hun Chateau de la Resle. Deze luxe bed & breakfast ligt op een landgoed van 6 hectare in de Bourgogne, op 10 minuten rijden van Auxerre. Het biedt een panoramisch uitzicht op de vallei van Montigny-la-Resle. Bij mijn bezoek werd mij de oude vervallen schuur getoond waar deze keuken zou moeten worden geplaatst. De oude vervallen plankenvloer van de 1e verdieping werd gestut door een moderne stalen H balk, en ineens zag ik de vermengde schoonheid van de oude & nieuwe wereld. Die stalen H balk werd uiteindelijk mijn inspiratiebron voor de moderne nieuwe keuken die ik zou gaan ontwerpen,. Over elk detail is uiteindelijk nagedacht, van keukenblok, gootsteen en zelfs snijplank. www.chateaudelaresle.com

Lees meer
3.8.2013
Het kost 187 onderdelen om een klassieker te maken

Inmiddels zijn er meer dan 50.000 bloq banken verkocht, en heeft onze studio onlangs extra hoek-modules ontworpen zodat de serie nu echt helemaal kompleet is! Er zijn vele nieuwe opstellings mogelijkheden. De bloq bestaat nu 8 jaar, en dat moest gevierd worden!Daarom hebben wij in samenwerking met fabrikant Designonstock deze 'exploded view' bestaande uit 187 componenten, voor het nieuwe Designonstock Magazine bedacht. Uiteraard is deze bank gesigneerd te koop op onze site.

Lees meer
12.6.2013
Ook kitsch is design

Tijdens een wandeling door Amsterdam kwam ik plots de MaMa vaas tegen, die ik een paar jaar geleden heb ontworpen voor Koninklijke Tichelaar. De vaas stond er verloren bij in de etalage van een toeristenwinkeltje. Tegen het eind van de 20e eeuw had het publiek zijn interesse in industrieel vervaardigde kunst verloren. Door vol te houden kwam tichelaar in de voorhoede van keramiek design terecht. Overal ter wereld wordt het belang van het handgemaakte uniek geproduceerde product nu erkend vertaald als design of kitsch. Maar wat heeft mijn vaas toch gedaan om hier terecht te komen..?

Lees meer
16.5.2013
Een bijzondere ontmoeting met Oswin

Er ontstaat iets moois en bijzonders als makers met afstand tot de arbeidsmarkt samen gaan werken met ontwerpers. Het mooie en zinvolle product dat uit deze samenwerking voortkomt heet Social label. De kunst van het samen maken, presenteren en verkopen. En zo is mijn vaas Oswin geboren. In het samenwerkingsconcept Social label komen kunst en zorg samen. Aan elke unieke samenwerking met een gerenommeerd ontwerper wordt een Social label ontwerp gekoppeld. Het product wordt door makers van werkplaatsen voor dagbesteding gemaakt, gepresenteerd en verkocht. Deze unieke producten die in een beperkte serie verschijnen zijn met vakmanschap en plezier gemaakt. Maar het levert meer op. Het biedt perspectieven voor een grote groep mensen die niet snel in het reguliere arbeidsproces instroomt. www.sociallabel.nl

Lees meer
1.4.2013
Interview in onze nieuwe Studio

Een interview in onze nieuwe Studio, afgedrukt in het aprilnummer (nr 4) van de Italiaanse "ELLE DECOR", tijdens de Salone del Mobile 2013. We zijn er dolblij mee! In Milaan hebben we een aantal nieuwe ontwerpen voor verschillende fabrikanten gepresenteerd. Dankjewel Laura Maggi! Fotografie: Rene van der Hulst, vormgeving: Petra Janssen

Lees meer
1.4.2013
Nemo, een experiment

Hoe zou ik mijn eerste staande lamp van plaatmetaal gaan maken, voor het Nederlandse bedrijf New Duivendrecht? Het bleek een heuse industriële uitdaging. Ik probeer altijd te experimenteren met technieken die ik nog niet eerder heb gebruikt, in dit geval het buigen van plaatmetaal. We hebben de voet en de kap in een driedimensionale vorm gebogen, waarmee we de vereiste sterkte bereikten. Met 6 gebogen platen konden we zo een staande lamp maken. Nemo  is geïnspireerd op de vorm van een kwal, met zijn parasolvormige lijf en uitwaaierende tentakels. De vorm, de manier waarop het licht weerkaatst op de kap en de esthetische details maakt het tot een bijzondere lamp.

Lees meer
2.3.2013
Een getuft kleed, maar wel even anders

Dierenhuiden vormden voor de prehistorische mens al een belangrijk materiaal dat werd gebruikt voor kleding en decoratie. Zelfs in de tijd van de holbewoners gebruikte de mens al dierenhuiden om de grot mee aan te kleden. Een traditie die we in stand moeten houden. We maakten vier getufte vloerkleden gebaseerd op de vorm van een dier. De tuft-techniek wordt verkregen door een draad aan een naald door een gelaagd stuk stof te halen. Na het insteken wordt de naald langs dezelfde weg omhooggehaald, waarbij er een lus achterblijft aan de onderkant van  de stof. De Roadkill kleden hebben verschillende maten tot maximaal  4.30 m lang.

Lees meer
1.1.2013
New antiques

I have always loved the technique of powder coating on sheet metal. The look of it reminds me of the beautiful lacquer work on furniture from Zhejiang Province, and the bright colors found on wood chests from Tibet. Now we have introduced 2 new colors for my metal table designs for Dutch brand Linteloo: reseda green Ral 6011 & broom Yellow Ral 1032. Modern lines, bright colors, combined with classic veneer.Wow!

Lees meer
2.10.2012
A Little ritual

The streets of Bali are spotless in the early morning hours and sidewalks, steps, statues, and temples are now ready for the daily gift of offerings meant to please the various gods and demons of Balinese Hinduism.In 2005, I saw local women carrying round teak trays with offerings and they inspired me to design my minimalistic table series OBI for Linteloo.By creating an abstract basic form and then increasing only its scale in an almost absurdist manner these black stained tables were born. And after 7 years of production, due to its success, Obi can now be ordered in any Ral color. Wow!

Lees meer
1.10.2012
At the studio

In my opinion the presence of plants bring a positive change to the working environment. Moreover, plants have a positive effect on the sense of wellbeing. Tropical plants emit oxygen, clean the air and increase productivity. Because we did not have enough floor space at our office and showroom, and were in desperate need of light, the 'Bucketlight' was born. And this concept gave us a second opportunity. We created sockets in the objects enabling us to connect our computers over our workstations avoiding  heaps of tangled cords.

Lees meer
1.9.2012
Plaids in multi color

In collaboration with AaBe Claire Vos designed our XXL plaids for our webstore! She has always found Jacquard weaving an inspiring technology. The Jacquard loom is a mechanical loom, invented by Joseph Marie Jacquard in 1801, that simplifies the process of manufacturing textiles with complex patterns such as brocade, damask and matelasse. We have now created modern 100 % woolen plaids in a larger size, 150 x 480 cm.



Lees meer
1.8.2012
First Tea & the creation of a wonderful tea-set

Original First Tea is about more than simply dipping a tea bag in hot water. It’s a complete concept, created by a Dutch couple, with an eye for detail and a great sense of quality. I was asked to design some new porcelain products for their collection. The toughness, strength, and translucence of porcelain makes it a fun material to work with. As China was the birthplace of porcelain this material is often called bone china. These light tea cups will soon be available at our web shop.

Lees meer
1.7.2012
Financieel Dagblad & a great picture

On 9 June the newspaper Financieele Dagblad (FD) printed an interview with me in the Saturday edition. It was a pure and honest story written by Emilie Escher and photographed by Marie Cecile Thijs.A no-nonsense interview about our work and dreams... Thanks, Marie Cecile for the wonderful images!

Lees meer
1.6.2012
Redesigning the past

When we moved our studio to our new building which dates from the 1930s we needed a light installation to illuminate our product designs. When I thought of this it suddenly became clear that this building needed warm light with traditional light bulbs, and definitely not halogen or strip lights. I therefore contacted Rico Pronk, an artist who more or less connects the past with the present in his work. Rico collects authentic electric switches, handles, volt and ampere meters from the mid-19th century and turns them into stunning new light installations. There were some setbacks but finally this project is ready!

Lees meer
1.5.2012
Woolen plaids

Jacquard weaving makes it possible to program the raising of each warp thread independently in almost any loom. This brings a much greater versatility to the weaving process and the colorful end result. Tartan wool fabrics have a twilled plaid design and originate from Scotland. Tartans are used to identify Scottish families and clans and are made into kilts, scarves, sashes, plaids and more. Claire Vos now has made her own clan design in cooperation with AaBe. There are 2 patterns, each in three different color variations. Size 150X240.


Lees meer
1.4.2012
Manhattan, a low table for your art books

There are no rules for making a good composition. In the design profession, we sometimes seem to ignore the good aspects of asymmetrical composition and unevenness. The empty space between these wooden "blocks" is an essential part of the composition and gives this low table for the Dutch brand Linteloo an interesting look. Plant roots do not grow at regular distances from each other either, nor do clouds have a perfect geometric shape. Perfection is an exception in nature, so why not experiment with this in design, which is how my project Manhattan was born. It will be presented during the Milan fair at Via Tortona 37.

Lees meer
4.3.2012
Monty, 1st birthday

The very successful family sofa Monty, which I designed a year ago for Bert Plantagie, now consists of several modular units that allow a range of combinations. Monty is a piece designed to be used contrary to the trend in recent years. This comfortable sofa can be small or big, is durable and clever in shape. But when not in use it still remains a beautiful and timeless object to look at. Isn't that what it was all about?

Lees meer
2.3.2012
An easy to manufacture chair for pub Dit

Many important examples of modernist furniture were made from plywood. Cheaper and more easily accessible than aluminum or steel, plywood was a key material for early 20th century designers. When the avant-garde architects and designers of the 1920s searched for ways of making cheap mass-producible furniture, plywood looked like an attractive solution. And let's be honest: it is still an attractive material to use today. Due to  the many requests my -easy to manufacure- chair designs created for pub DIT are now finally in production.

Lees meer
1.3.2012
Monty, just a wonderful clubchair

Right now we are finalizing the Monty club chair for its presentation at the Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam during the 100 % Design event. In this specific case I have tried to minimize fabric waste by using the roll of fabric as efficiently as possible. We have folded the fabric for the upholstery achieving a smooth new look, sewing as little as possible! But how to cover a sharp or rounded corner? We came up with some nice solutions..

Lees meer
1.1.2012
Tulipani, now made by skilled italian woodworkers

A reissue of the successful chair I designed in 2005 is being made by Arbor, an Italian factory near Venice. This plywood kitchen chair is now made of American walnut and looks really great. A steam-bent solid wood base attached to a plywood seat shell. I think the furniture craftsmanship in Italy is really of a particularly high quality. Tulipani is now even available in an upholstered version.

Lees meer
1.12.2011
Trunk, a new table with a new developed wood laminate

This new CNC technique was introduced to add a unique character to the surface of untreated planks in a controlled production process. We have created a number of different wood and one became my personal favorite. With this new material I am working on a new series of wooden 'trunk' tables for Linteloo to be presented at IMM KOLN. We will present a unique table with lovely details in January 2012. Trunk is truly a table for purists.

Lees meer
1.11.2011
Gili islands & biological structures from nature

I have always been fascinated by coral structures since I went snorkeling in Indonesia as a teenager. Corals  and coral reefs have inspiring structures and growth patterns. These complex shapes are  amazing and were an inspiration for my new ceramic vase design called GILI. Right now we are working on the moulds at Royal Tichelaar Makkum and trying to create a new glaze color that looks like 'jade'. The uneven base of the vessel allows it to tilt in several different directions while still retaining its balance.

Lees meer
1.5.2011
100% design fair & an award

The Van Nelle Design Factory was once again the location for the 100% Design fair. The old factory is an architectural masterpiece and all kinds of product designs were exhibited in the monumental former coffee and tobacco factory. In short, a great presentation and to my surprise, one of my designs received an award. We received second prize for our stackable Reply Chair!

Lees meer
1.3.2011
Bin, a multi functional low table for Linteloo

A thin metal sheet folded into a sophisticated geometric container. The beauty of modern industrial processes has always fascinated me, in this case using a metal working technology called laser cutting. With this technique I created 'BIN'. An object to store magazines & books but at the same time a great companion in your interior as a side table. This magazine bin is available in 2 sizes and 2 colors and was introduced by Dutch furniture brand Linteloo at Via Tortona 37 during the Milan fair.

Lees meer
1.2.2011
Moving on

In 2007 we had a new lively and productive office in our hometown of Heusden, Netherlands. It was pleasant to work in and we rediscovered the advantages of designing from home. But now the decision to open our own concept store and the too tight design space lead to a new challenge. And so we will soon open our new design studio and inspiring showroom. A store that will be lovely, lovable and loving.We will open in 's-Hertogenbosch in April.

Lees meer
1.2.2011
Maison et Objet, plaids in marino wool

Claire Vos has developed 8 different plaids patterns for Dutch manufacturer AaBe. All patterns and color combinations are ready now and the first edition of the plaids will be woven within short time. The selection of colors took quite some time. The marino wool will be dyed this month, so that we will be able to present our innovative collection of jacquard woven plates at 'Maison et Objet'  this coming September at Paris!

Lees meer
1.1.2011
Reply Chair & my love for plywood

My stackable Reply chair was created from several sheets of beech plywood.

For me personally 'a one piece chair' is the optimum in machine-oriented design. The complete product is realized in a single production pressing process to keep manufacturing costs low.  A unique pressing mould was made in order to create this chair.  Thoughtful and efficient use of FSC plywood and durability were definitely my guidelines for this project. The Reply chair has been acquired by the New York Museum of Arts and Design.

Lees meer
1.12.2010
The birth of Mr. Ed

Think about all of the objects that you interact with on a daily basis. Do you ever stop to think about the design process behind their creation. The answer is probably not. But the designer of those objects has labored over how it will be used by you. They have spent hours, days, perhaps months considering how you will use their design. They have crafted their design to be as perfect as possible. But even when you see the unfinished 'Mr Ed' booklight in a production process, imperfection seems to have a certain beauty.

Lees meer
1.11.2010
Sari & my love for rattan furniture

Simply a wonderful new publication featuring an old design. During the 1990's skilled Indonesian craftsmen helped me realize my low chair called sari. Asians love rattan, and modern rattan furniture remains highly popular in Japanese households. Amazing to see that after so many years this specific design 'stranded' in Tokyo  was used in a Japanese publication. I love the serenity of this image.

Lees meer
1.9.2010
Sozu & my fascination for minimalist shapes

Finally my Sozu faucets are being introduced to the market. Sozu is a type of water fountain used in Japanese gardens. Usually made of Bamboo, it consists of a hollow pivoting arm attached to its vertical pipe. Water pours from this tube or pipe into the arm. This concept inspired me to create a simple-looking faucet for Dutch manufacturer  Zeromix. Four versions of Sozu will be launched starting from January 2011. Sozu is available in black, chrome or stainless steel.

Lees meer
1.8.2010
Farewell of a good friend

As a designer you sometimes need to say goodbye to your old designs. Driade recently stopped producing the chairs I developed for them in 1999. During that period I worked a lot in Indonesia using bent metal pipe in combination with rattan. Both materials gave me the opportunity to gain structural strength in these designs. Amazing to see how timeless these pieces still are.

Lees meer
1.7.2010
Drop, a seamless wall and fireplace

Under-Cover technology by Tulp.eu resulted in a new designproposal. 'Drop' is a fireplace hidden in a wall. It's cast made from soft stuccoed angles. What you don’t see: moulds made of heat resisting composite. Seamlessly built-in the wall, without comprimising the 'hearths’ plaster. Lightweight frames, easily applicable. A smooth top layer makes for easy painting in any possible colour.  In this photograph, the 'Drop' almost bursts out of the wall. Indeed, a very sensual shape!

Lees meer
5.3.2010
Vanity, a surprising magazine table

The aesthetic appeal of an object is often the reason we buy it. In fact, some products are driven by the aesthetic appeal alone. This is unfortunate because it leads to product development that is lacking in the other areas. It is only when all three -functionality, simplicity, and aesthetic appeal- are combined in harmony that we achieve quality industrial design. For me, aesthetic appeal is important, but only when functionality and simplicity exist as well. Even with its geometric shape my Vanity table for dutch brand Linteloo has a charming double function.

Lees meer
4.12.2009
Gold series, a limited edition for Gallery Priveekollektie

Our latest ceramic 'White Gold series' are three iconic designs by Royal Tichelaar Makkum, designed by our studio. It is a limited edition of 25 pieces per design. This edition is specially developed for gallery Priveekollektie, and are re-editions of designs we made in the late 90's. For me the fascinating shapes from nature are so interesting because of the beauty of line and image. The designs the MaMa vase, Atlantis bowl and Bloom vase are inspired by biological forms and cell divisions.

Lees meer
Oude ambachten, nieuwe ambachten

Oude en nieuwe productietechnieken inspireren mij. Productinnovaties komen vaak voort uit kennis van materialen en technieken. Ik denk dat dit de slagkracht van Dutch Design in het algemeen is. Wij zijn in ons land niet alleen innovatief op het gebied van verzinnen en creëren, maar ook sterk in onze maakindustrie. Mijn 6 armige kandelaar is een perfect voorbeeld. Door om te keren kan je kiezen tussen kaars of waxinehouder. Gemaakt van aluminium, met de hand gegoten in een voorverwarmde stalen matrijs, en prachtig afgewerkt.  Onverwoestbaar & tijdloos!

Lees meer